F-Cup Rallisarjan kausi päättyy 4.10. ajettavassa Lammi Rallissa. Viiden osakilpailun sarjan loppuhuipennukset ovat käsillä, kun kategoriamestaruuksista kamppaillaan peräti kahdeksan erikoiskokeen reitillä, jossa yhtäkään erikoiskoetta ei ajeta kahdesti. Erikoiskoekilometrejä kertyy noin 82, joten voidaan hyvin puhua kauden loppuhuipennuksesta.
Kilpailuun ilmoittautui määräaikaan mennessä 118 kilpailijaparia, joista 96 ajaa sarjakategorioiden luokissa. Edellisen kerran Lammin Urheiluautoilijoiden järjestämässä kilpailussa on ajettu seutukunnan upeilla tiestöillä F-Cupia vuonna 2003.
Kaksi autokuntaa suosikkeina Nuotti-kategorian mestareiksi
Ajari Piironen (LamUA) – Jukka Jämsen (HRCF) starttaavat Lammi Ralliin Honda Civic Type R:llä Nuotti-kategorian sarjajohtajina. Piirosella ei kuitenkaan kotietua ole sarjan päätöskisaan sanan varsinaisessa merkityksessä, asuinpaikkakunta kun on Jyväskylä, jossa insinööriksi opiskelevan Piirosen työmaakin sijaitsee.
Työmaa tarkoittaa tässä yhteydessä Toyota Gazoo Racingin tiloja Jyskässä. Kun projektit eivät kuljeta maailmalla, viihtyy hiljattain 26 vuotta täyttänyt Piironen kotipaikallaan Asikkalan Kalkkisissa kilpurinsa kimpussa. Ajouralta mainittakoon vuodelta 2018 Rally Trophy mestaruus ja Juniorien SM-hopea, sekä kaudelta 2024 Etelä-Suomen Harrasterallisarjan voitto.
Päävastustajaksi luetaan Toyota Corolla GT:llä kovaa etenevä, loppuvuodesta 32 vuotta täyttävä Eerik Pietarinen (SiAk), jolle karttaa ovat kauden aikana sarjassa lukeneet Jesse Kallio (SiAk), Topi Luhtinen (PiekUA) ja Kasper Pietarinen (MäntsMK). Eerik Pietarisen uralta meriitteinä löytyy SM2-luokan mestaruus kaudelta 2017, SM1-luokan mestaruus 2018, Saksan ADAC Opel Rallye Cupin voitto vuodelta 2019, sekä myöhemmiltä vuosilta useita onnistumisia Rally2-kalustolla niin MM- kuin EM-tasolla.
F-Cup Rallisarjan viiden osakilpailun sarjassa lopulliseen pistetaulukkoon päätyy kunkin kilpailijan neljä parasta suoritusta. Kertaalleen kauden aikana on mahdollisuus käyttää 1,5-kertaiset pisteet, jotka automaattisesti käytetään kauden viimeisessä osakilpailussa, mikäli niitä ei siihen mennessä ole käytetty.
Kauden viimeiseen osakilpailuun lähdettäessä, on Piirosen lisäksi Nuotti-kategoriassa mestaruusehdokkaita vielä kaikkiaan kolme. Eerik Pietarinen (SiAk) on ajanut Toyota Corolla GT:llä pienemmässä kuutiotilavuusluokassa hyvän kauden, piste-eroa
Piiroseen on vain yksi piste ja molemmilla on korotetut pisteet käyttämättä. Iskuetäisyydellä ovat myös Eetu Kortelainen (K-KUA), joka Piirosen tavoin ajaa väliluokassa Civicillä, sekä ison luokan puolelta Jaakko Ollikkala (PokyUA) BMW M3:lla, mutta heidän kohdallaan korotetut pisteet on käytetty ja kärkikaksikon pistemäärä ei saisi kasvaa.
Kortelaisen mitalisaldo on edellisvuosilta hopea ja pronssi. Piironen – Pietarinen kaksikosta jompi kumpi on vähintäänkin mitaleilla, käy Lammilla mitä tahansa. Lähtökohtaisesti pronssista vääntää Lammilla vielä jopa kuusi kuljettajaa.
Neliveto Cupin mestaruus ratkesi kuin varkain
Neliveto Cupissa kauden -24 mestaripari Pekka Karjalainen (MikUA) – Riikka Hokkanen (AL-Kangasniemi) varmistivat mestaruutensa uusimisen käytännössä samalla hetkellä kun ilmoittautuminen Lammille päättyi. Sarjaan ilmoittautuneita autokuntia on Lammille ilmoittautunut neljä ja maksimipistemäärän ollessa riippuvainen osallistujamäärästä, ratkesi mestaruus jo ennen kilpailua.
Subaru Impreza 555 on kirmannut tasaisen tehokkaasti ja pistejohto toisena olevaan VW Polo GTI:llä ajavaan Petri Vihavaiseen (MhMK) on 13,5 pistettä. Vihavaisen maksimipisteet Lammilta ovat korotettujen pisteiden myötä juurikin tuon 13,5 pistettä. Tasatilanteessa ensin ratkaisee sijoitus niissä kisoissa, joita ei lasketa loppupisteisiin. Tässä kohtaa Vihavaisella on yksi keskeytys tiastoissa, Karjalaisella ei. Jos Karjalainen kuitenkin keskeyttäisi Lammilla, menisi keskeytykset, voitot, kakkossijat ja kolmossijatkin tasan. Tässä kohtaa ratkaisevaksi nousee korkeimmat yksittäiset pisteet, jotka ovat Karjalaisen autokunnan 16,5 pistettä talvelta Jyväskylästä.
Vihavainen voi huonolla tuurilla vielä pudota hopealta pronssille, kolmosena vaaniva Timo Partanen (TTR) Subaru Impreza WRX Sti:llä on 6 pistettä Vihavaisen takana. Partasen tämän hetkinen kolmospaikkakin voi olla uhattuna, jos pistesaldo ei kartu Lammilta, viidentenä olevalla Juha Koljosella (RiiUA) olisi siinä kohtaa Subarunsa voittoon lennättämällä mahdollisuus iskeä.
Sälliset vahvoilla Yleisen mestareiksi
Yleinen kategoria ei aja nuoteista ja se on jaettu kolmeen kuutiotilavuusluokkaan. Pistejohdossa on toisesta osakilpailusta asti ajanut ison luokan hallitsijana Juha Sällinen (KongUA) – Simo Sällinen (KongUA) BMW M3:lla. Korotetut pisteet on käytettynä ja pistejohto on 12,5 pistettä.
Väliluokan puolella ajava Niko Jousi (NuUA) on Volvo 240:llään ajanut tasaisen vahvaa kautta ja on ainoa, joka voi vielä Sällisiä keulapaikalta syrjäyttää. Tasapistein 25,5 pisteen takamatkalla Sällisen autokuntaan ovat ison luokan kuskit Anssi Hyttinen (JoeUA) Volvo 242:lla, sekä Juha Paavilainen (MHJ-RT) BMW M3:lla.
Hyttisellä olisi ollut mahdollisuus vielä jopa hopeaan, mutta ei ole Lammille ilmoittautunut. Paavilaisella pitäisi siis olla helppo työ napata pronssi itselleen. Mikäli kuitenkaan pistesaldo ei syystä tai toisesta kasva Lammilla, voi pronssille vielä nousta kahdeksannella sijalla oleva Juha Högström (MäntsMK) Toyota Corolla GT:llä.
Senioreissa vielä kaikki mahdollista
Senioreissa on sarjakuskeja tänä vuonna ollut vain nuotittavassa luokassa, kärkipaikkaa pitää Reijo Muhonen (SLUA) – Tuomas Töyry (AUK J-äijät) on BMW 130:llä pistejohdossa, mutta autokunta on myöskin ainoa, joka on käyttänyt jo korotetut pisteet.
Sikäli tasainen on pistetaulukko, että taulukossa takaa löytyvät Timo Hinkkala (RiiUA) BMW 325i, Veini Kämppi (MhMK) BMW M3, Kimmo Linden (MHJ-RT) BMW M3:lla, sekä Mika Orbinski (KUA) BMW 125 Coupella, omaavat jokainen tähtien asennosta riippuen myös mahdollisuuden vielä laskennallisesti mestariksi, joten panoksia riittää. Lammille ilmoittautui kuljettajia senioreihin mukava määrä, nuotista ajavia on kaikkiaan 11 autokuntaa ja ilman nuotteja neljä autokuntaa.
Junioreissa kaksi ennakkosuosikkia
Juniorit on jaettu kolmeen luokkaan ja he ajavat nuotittamatta. Kärkipaikkaa pitää ison luokan puolelta Eemeli Pohjonen (SaaUA) – Erno Muranen (HuuhaUA) BMW 325i:llä, tasapisteisiin nousi edellisessä osakilpailussa Timo Viitanen (HoMK/UA) – Jouni Juhola (HoMK/UA) Honda Civic Type R:llä.
Viitanen aloitti kautensa väliluokan puolelta ja vasta kauden toisesta kilpailusta Jyväskylästä. Kesäkaudelle Viitasen autokunta siirtyi ison luokan puolelle, kenties vaistot sanoivat, että se olisi varmin keino koettaa syrjäyttää Pohjonen johtopaikalta. Lähtökohtaisesti tämä kaksikko ratkoo kaksi kirkkainta mitalia keskenään.
Kolmospaikalla on Ville Uski LuuUA (BMW 325), eroa kärkeen 11,5 pistettä, mutta korotetut pisteet on koko kärkikolmikolla käytettynä, joten Uski ei muodosta kärkiparille uhkaa. Sen sijaan, nelospaikalta ison luokan edustaja Markus Lehtonen (HeiUA) BMW 325i:llä, sekä vitospaikalta pikkuluokan puolelta Antti Laakkio (MäntsMK) Toyota Starletilla voisivat korotetuilla pisteillä olla mestaruustaistossa mukana, jos kärkikaksikko keskeyttäisi, mutta Lehtosen nimeä ei ilmoittautuneissa kuitenkaan löydy.
V1600 Cupin voitosta luvassa tiukka kamppailu
V1600 Cup on ns. vakiokauppakassien luokka, kärkipaikalla rallattaa Lauri Ahoketo (PokyUA) – Juha Ahoketo (PokyUA) Renault Meganella. Nissan Almerasta Meganeen vaihtaminen on ollut menestyksekäs, ja näyttää siltä että viime kauden pronssi on kirkastumassa.
Viime kauden mestari Nuutti Korhonen (MäntsMK) vaanii Ford Focuksellaan 8,5 pisteen päässä. Viime kauden hopeamitalisti Otto Järvinen (JouSUA) Suzuki Igniksellään on kolmantena 0,5 pisteen päässä Korhosesta. Koko kärkikolmikolla on korotetut pisteet käytettynä ja Korhosen valttina on, että pistesarakkeessa on pisteitä vasta kolmesta kilpailusta, joten Lammilta pisteet saadaan hyödynnettyä täysimääräisinä.
Mikäli Korhonen ajaa Lammilla vähintään toiseksi, tulee Ahokedon voittaa kilpailu. Kakkostila riittää Korhoselle siinä tilanteessa, jos ykköseksi ajaa joku muu kuin Ahoketo. Järvisellä ei ole mahdollisuutta nousta hopeaa ylemmäs ja nelospaikalla oleva Ville Aromaa (TUA) VW Pololla GTI:llä, sekä vitosena oleva Vili Hyytiäinen (HyUA) Opel Astra G CC:llä omaavat myöskin vielä ohuen mahdollisuuden jopa hopealle asti.
Nuorten ja Naisten Cupissa osallistujavajautta loppuun asti
Nuorten Cupissa ei tänä vuonna ole sarjaan ilmoittautuneita ollut kuin Daniel Salasin (VihUA) Honda Civicillä, kartturina on häärinyt kokenut Pentti Tiainen (LohUA). Tällä kertaa ulkopuolisiksi kirittäjiksi löytyi mukaan Veikka Koskinen (EurUA) Toyota Auriksella, sekä Jonne Rokka (RaisUA) VW Polo GTI:llä.
Naisten Cupissa sarjaan osallistuneiden määrä jäi myöskin tänä vuonna yhteen, Ada Akkanen (KaUA) – Pia Urén-Akkanen (KaUA) ajoivat pari talvikisaa Opel Astra GSi:llä. Kauden toiseksi viimeisessä F-Cupin osakilpailussa Mynämäellä tytär-äiti parivaljakko oli koettamassa vauhtia Nuotti-kategorian puolella, kilpailu kuitenkin jäi kesken konerikkoon.
Piakkoin 24 vuotta täyttävän Adan vuosi oli toisessa lajissaan, eli jokamiesluokan puolella varsin menestyksekäs, tuloksena mm. Naisten Suomenmestaruus, sekä Asfalttikuningatar-titteli. Lammilla Naisten luokan ainoa osallistuja on tällä kertaa äiti-tytärkaksikko Katja Salmijärvi (TAUK) – Nea Salmijärvi (TAUK) BMW 325i:llä.
Tiimimestaruus vielä ratkaisematta
Tiimimestaruudesta taisteltaessa valtikka on Team Pohjankyrön UA:lla, Jaakko Ollikkala (Nuotti) ja Lauri Ahoketo (V1600) ovat tuoneet 65 pistettä, kakkospaikalla on Hemi Motors Racing, jonka kuljettajat Markus Lehtonen (HeiUA/Juniorit) ja Otto Järvinen ovat keränneet 53 pistettä.
Kolmospaikalla on Nylkkykaasu Racing, jonka kuljettajat Nico Valkonen (LMM/Nuotti), Onni Järvinen (AUK-J-äijät/Nuotti) ovat kasanneet 50 pistettä. Nämä kolme tiimiä omaavat parhaat mahdollisuudet tiimimestaruuteen, mutta mitaleille on saumat vielä useammallakin tiimillä.
Tiimien lopulliset kokoonpanot viimeiseen osakilpailuun eivät ole vielä tiedossa, mutta muutoksia ainakin sikäli on varmuudella, että esimerkiksi Markus Lehtonen ja Nico Valkonen eivät ole kilpailussa mukana.
Lammin osakilpailu käynnistyy kilpailukeskuksena toimivan Konnarin koulun pihalta lauantaina 4.10. klo 10:01. Huoltoalueita kilpailussa on kaksi, toinen aivan kilpailukeskuksen vieressä ja toinen vähän matkan päässä Lammin Betonin alueella.
Huollossa käydään ensimmäisen kerran kolmen ajetun erikoiskokeen jälkeen, hieman klo 11 jälkeen. Seuraava ajolenkki käsittää kaksi erikoiskoetta ja niiltä saavutaan huoltoon noin klo 14 aikaan.
Sen jälkeen on ohjelmassa vielä kolmen erikoiskokeen loppuhuipennus, jonka jälkeen maaliin Konnarin koululle saavutaan noin klo 17:20 aikaan.
Kaudella 2025 F-Cupin suorat lähetykset esitetään FlyingFinn.tv -palvelussa. Tulospalvelu, GPS-seuranta ja väliajat sekä kaikki muu rallin seuraamiseen löytyvät sarjan verkkosivuilta osoitteesta f-cup.fi.
Kilpailuun ilmoittautuneet »
Sarjasäännöt »
Lammi Ralli: info & aikataulu
Kilpailun aikataulu
Lauantai 4.10.
10:01 LÄHTÖ Konnarin koulu
10:14 EK1 K-Market Mallas (4,65 km)
10:34 EK2 Autokave / Gulf (8,93 km)
10:52 EK3 Puupäälliköt Oy (8,68 km)
11:25 HUOLTO A. Konnarin koulu & B. Lammin Betoni
13:09 EK4 Kolarikorjaamo L. Simola Oy (14,70 km)
13:39 EK5 Ravitalli Korvenheimo Oy (7,47 km)
14:10 HUOLTO A. Konnarin koulu & B. Lammin Betoni
15:39 EK6 Maanrakennus Alenius Oy (14,72 km)
16:29 EK7 Pääkaupunkiseudun Hissikeskus Oy (7,87 km)
17:01 EK8 Gram kodinkoneet myy Westerlund Oy (14,85 km)
17:35 MAALI Konnarin koulu
18:00 PALKINTOJENJAKO Konnarin koulun liikuntasali
Liput
Rallipaketit tulevat myyntiin perjantaina 3.10. klo 9 alkaen. Rallipaketti (20€) sisältää sisältää tuhdin Lammi Ralli 2025 katsojaoppaan, reittikartan, lähtöluettelon, rallitarran sekä rannekkeen yhdelle henkilölle, joka oikeuttaa sisäänpääsyyn kaikille erikoiskokeille.
Lisärannekkeet myydään erikoiskokeilla 10 e/kpl. Myös lisärannekkeella pääsee kaikille erikoiskokeille.
Alle 12v ilmaiseksi. Erikoiskokeilla maksutapana käteinen ja MobilePay.
Myyntipaikat
K-MARKET MALLAS
Mommilantie 12, 16900 LAMMI
KOSKIKARTANO
Tampereentie 632, 16800 HÄMEENKOSKI
NESTE TUULOS (Tuulonen)
Tuulosentie 1, 14810 TUULOS
FlyingFinn.tv
F-Cupin suorat lähetykset kaudella 2025 esitetään uudessa FlyingFinn.tv -palvelussa. Tutustu palveluun osoitteessa www.flyingfinn.tv.
F-Cup pistetilanne: 4/5 osakilpailua
Nuotti
1. Ajari Piironen 42p
2. Eerik Pietarinen 41p
3. Eetu Kortelainen 33,5p
4. Jaakko Ollikkala 32,5p
5. Onni Järvinen 32p
Yleinen
1. Juha Sällinen 45,5p
2. Niko Jousi 33p
3. Anssi Hyttinen 20p
4. Juha Paavilainen 20p
5. Petri Hänninen 18p
Seniorit
1. Reijo Muhonen 31p
2. Timo Hinkkala 30p
3. Veini Kämppi 27p
4. Kimmo Linden 22p
5. Mika Orbinski 20p
Juniorit
1. Eemeli Pohjonen 36,5p
2. Timo Viitanen 36,5p
3. Ville Uski 25p
4. Markus Lehtonen 23p
5. Antti Laakkio 22p
Neliveto Cup
1. Pekka Karjalainen 40,5p
2. Tomi Vihavainen 27p
3. Timo Partanen 21p
3. Jarmo Honkanen 18p
5. Jari Puntanen 9p
V1600 Cup
1. Lauri Ahoketo 41p
2. Nuutti Korhonen 32,5p
3. Otto Järvinen 32p
4. Ville Aromaa 22,5p
4. Vili Hyytiäinen 17p
Nuorten Cup
1. Daniel Salasin 6p
Naisten Cup
1. Ada Akkanen 12p
Tiimimestaruus
1. Team Pohjankyrön UA 65p
2. Hemi Motors Racing 53p
3. Nylkkykaasu Racing 50p
4. Race Rebels 44p
5. AM Metsätyö 38p
F-Cupin mestarit 2025
Nuotti
TBD
Yleinen
TBD
Seniorit
TBD
Juniorit
TBD
Neliveto Cup
Pekka Karjalainen – Riikka Hokkanen
V1600 Cup
TBD
Nuorten Cup
Daniel Salasin – Pentti Tiainen
Naisten Cup
Ada Akkanen – Pia Urén-Akkanen
Tiimimestaruus
TBD
F-Cup kalenteri 2025
25.1. Imatra Ralli, Imatra
22.2. Jyväskylän Talviralli, Jyväskylä
7.6. Revontuliralli, Hankasalmi
6.9. XLVIII Rantaralli, Mynämäki
4.10. Lammin F-Cup, Lammi
Yhteystiedot
Lajivastaava
Henrik Frank
henrik.frank@autourheilu.fi
040 534 9977
Sarjavastaava & kaupalliset asiat
Lassi Liimatainen
lassi.liimatainen@autourheilu.fi
050 325 1120
Median yhteystiedot
Patrick Rupponen
lehdistöpäällikkö, F-Cup-rallisarja
040 683 7983
patrick.rupponen@autourheilu.fi
Jani Seppälä
lehdistöpäällikkö, Lammi Ralli
044 330 8710
sivuluisumeister@gmail.com
Seuraa F-Cupia
www.f-cup.fi
Facebook
Instagram
TikTok
Twitter
YouTube
Seuraa Lammi Rallia
www.lammiralli.fi
Facebook
Instagram
Sportity
Teksti: F-Cup / Viestintä
Kuvat: Taneli Niinimäki / AKK
Viimeisimmät kommentit