Yleisen luokan kärkimies Juha Högström ampaisee Ilomantsissa matkaan ykkösnumerot kyljissä. Kuva: Samu Ekman / AKK

F-Cupin kauden toinen osakilpailu viidestä ajetaan tulevana lauantaina Ilomantsissa. Kuljettajille Ilomantsi Ralli tarjoaa haasteita viiden erikoiskokeen ja 74 erikoiskoekilometrin verran. Kokonaisreitti on mitaltaan 215 kilometriä, joten kuljettajat ennättävät nautiskella kauniin talvisen seutukunnan maisemista siirtymilläkin.

Edellisen kerran Ilomantsin seutukunnan vaaramaisemat ilahduttivat F-Cupin kilpailijoita kaksi vuotta sitten. Tällä kertaa kilpailukeskus ja huolto sijaitsevat Ilomantsin lukiolla (Ylätie 10 A, 82900 Ilomantsi), kilpailun aikana huollossa käydään kahdesti, EK2 ja EK4 jälkeen.

Kilpailun lähtö tapahtuu Ilomantsin ydinkeskustasta klo 11:01 (piha-alue osoitteessa Kalevalantie 13, 82900 Ilomantsi). Maaliin samaan paikkaan saavutaan noin klo 17:20.

Kaikkiaan kilpailijoita mukaan ilmoittautui 101 autokuntaa, joista 64 on sarjaan osallistuvia, avauskilpailussa menestyneiden lisäksi mukana on uusiakin kovia nimiä.

Yleisessä tehdään historiaa

Tällä kertaa reitille ensimmäisenä kategorioista starttaa Yleinen. Se tarkoittaa sitä että ensimmäiset autot eivät ole nuotittavia autokuntia, vaan kilpaa ajetaan ilman nuotteja. Ensimmäisenä kilpailijana reitille starttaa takavuosien kaksinkertainen mestari (2008 ja 2010) Juha Högström (MäntsMK) Toyota Corolla GT:llä. Toissa talvelta Ilomantsista on puolustettavana luokkavoitto. Avauskilpailussa Tuurissa tuli pikkuluokan voitto, yleiskilpailusta kamppailtiin tiukasti Matias Valkosen (AL-Härmä) BMW M3:sta vastaan.

– Ei ole aiemmin tullut lähdettyä ensimmäisenä autona reitille. Edes mestaruuksien jälkeen en lähtenyt ensimmäisenä, silloin oli käännettyä ja arvottua lähtöjärjestystä käytössä, muistaakseni toisena olen kertaalleen lähtenyt, joten tässähän tehdään historiaa.

– Pari viikkoa sitten olin Kuhmoisissa VIP-autona ja olihan se kyllä aika makeaa kun on puhdas tie ja saa valita mistä menee. Keliolosuhteet sen ratkaisee sitten onko lähtöpaikasta hyötyä tai haittaa. Kaluston suhteen kaikki on kunnossa, kuskin kun vielä saisi jonkinmoiseen kuntoon, kolmisen viikkoa ollut sitkeä keuhkoputkentulehdus tässä kuljettajan viritysastetta hillitsemässä, tuumailee Högström.

F-Cupissa luokan voitosta saa täydet pisteet jos lähtijöitä luokassa on neljä tai enemmän. Lisäksi yleiskilpailun viisi nopeinta palkitaan lisäpisteillä. Toisena reitille lähtee Tuurissa väliluokan voittanut Mika Ruohio (LprUA) Honda Civic Type R:llä ja vasta kolmantena starttaa avauskisan voittanut Matias Valkonen Bemarillaan.

Valkosen luokka ei pisteiden valossa ole tasaviivalla vielä Ilomantsissakaan, vaikka Anssi Hyttinen (JoeUA / Volvo 240) on ilmoittautunut mukaan luokkaan Matiaksen ja tuplamestari Jonni Ruottusen (PR-Rac / Volvo 940) seuraksi.

Nuotissa kovat kapinat luvassa

Yleisen jälkeen reitille päästetään Nuotti-kategorian kuljettajat, etunenässä numerolla 14 avauskilpailun nopein, Joonas Lindroos (TullUA) BMW M3:lla. Jo avauskilpailun jälkeen Lindroosia mietitytti millä tavalla ensimmäisenä nuottikuskina ajolinjat näyttäytyvät.

– Voihan siellä monin paikoin ajolinjat olla hieman eri kohdissa, etenkin pimeisiin paikkoihin joita ei näe. En usko että juurikaan haittaa on, onhan se tie varmasti monin paikoin putsaantunut nopeammaksi jo, joten koetetaan suoriutua mallikkaasti.

Treenikilsoja kerrytettiin Jyväskylässä Suomi Cupissa voitokkaasti kilpailemalla.

– Jyväskylän Talvirallissa saatiin viime viikonloppuna hyvin treenikilsoja ja kaikki jäi suurinpiirtein ehjäksi, jotain pikku sipistelyjä, mutta kaikki kunnossa jo, tuumailee Lindroos päivää ennen nuotitusta.

Heti vanavedessä matkaan lähtee viime vuoden juniorien suomenmestaruuden voittanut Miko Jalava (MhMK), joka pienimmän kuutiotilavuusluokan Toyota Starletillaan on varmasti piikki lihassa monelle isomman luokan kilpailijalle.

Jalavan tiimissä on tekniikan kanssa tehty töitä ennen Ilomantsia.

– Kaasuläpän anturi ja johtosarja vaihdettiin, jotka vaivasivat jo edellisessä kisassa. Nyt pitäisi olla kunnossa, mutta mistäs näistä aina tietää täysin varmaksi sanoa, kertoo Jalava.

Kolmantena nuottikuskeista reitille pääsee avauskilpailussa aluksi johdossa ajanut Mika Lemmetti (LaihUA) BMW M3:lla. Auton sammuttua risteykseen toisella ek:lla ja sijoituksen pudottua sen myötä, nähdään Ilomantsissa varmasti taistelutahtoa uhkuva Lemmetti.

Taaempanakin mielenkiintoisia nimiä riitttää, viime kesänä Itärallissa F-Cupin voittajaksi ajanut Markus Hellström (SaloUA) viihtyi ainakin kesäkelillä itäisillä tiestöillä hyvin. Ilomantsiin lähtee ajamaan myös Juha Paavilainen (MHJ-RT), joka on menestynyt useissa eri luokissa F-Cupissa, Paavilainen ja BMW M3 on aina nopea yhdistelmä.

Väliluokan vahva menestysehdokas lienee kotikisaa ajava Joni Korhonen (K-KUA) Honda Civic Type R:llä, avauskisasta tuli hylkäys, mutta vauhti on aina taattua.

Nelivedoissa Rönnemaat yksinäisiä

Neliveto-luokan ainoana pisteiden metsästäjänä tälläkin kertaa on avauskilpailun tapaan RaisUA:n kaksikko Tomi Rönnemaa – Tero Rönnemaa Kia Rio N5:lla. Maaliinpääsyllä on siis luvassa varmat pisteet nytkin.

Senioreissa Kytölä jahtaa kymmenettä

Senioreissa matkaan lähtee viisi autokuntaa, avauskilpailun nopeimman, yhdeksänkertaisen mestarin Kari Kytölän (P-HUA) ja BMW M3:n johdolla. Kytölän jälkeen matkaan päästetään viime vuoden mestari Veli Kukkonen (KuortUA) Ford Escort RS2000:lla. Kolmantena matkaan ampaisee mies joka varmasti varmasti janoaa kotikisasta menestystä, Seppo Korhonen (K-KUA) ja Honda Civic Type R on nopeaksi tiedetty yhdistelmä.

Junioreissa 15 autokuntaa, Koljonen keihäänkärkenä kotikisaan

Junioreissa muiden jahdattavaksi ensimmäisenä päästetään junnujen Tuurin osakilpailun voittajapari ison luokan voittaja K-KUA:n Veeti Koljonen ja Joona Laine BMW 328i-kilpurillaan. Kotikisasta ei takuulla tyydytä muu kuin voitto. Valmisteluissa on kuitenkin pientä viime hetken makua.

– Vaihdelaatikko palautuu meille vasta pari päivää ennen kisaa, joten vaihteeksi lähdetään kisaan ilman testejä. Vetäville pyörille on nyt saatu pari parempaa rengasta, joten sikäli vauhdin ei pitäisi ainakaan pudota, naurahtaa Koljonen.

Koljosen perässä reitille ampaisee pikkuluokan kärkinimi Tommi Lämsä (LakUA) Toyota Starletilla, sekä avauskisassa Koljosen jälkeen toiseksi ajanut ja myöskin isossa luokassa ajava Joakim Löfvik (NNSB) BMW M3:lla.

Sarjasäännöt 2023 »

F-Cup pistetilanne: 1/5 osakilpailua

Nuotti
1. Joonas Lindroos 26p 
2. Miko Jalava 23p 
3. Mika Lemmetti 22p 

Yleinen
1. Juha Högström 25p
2. Mika Ruohio 24p
3. Matias Valkonen 20p

Seniorit
1. Kari Kytölä 20p
2. Mikko Raiski 19p
3. Veli Kukkonen 17p

Juniorit
1. Veeti Koljonen 26p
2. Tommi Lämsä 24p
3. Joakim Löfvik 22p

Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 15p 

Kaikki pisteet »

Ilomantsi Ralli -info, reitti & aikataulu

Lauantai 11.3.

11:01 LÄHTÖ Kalevantie 3 piha
11:21 EK1 / 12,80 km 
12:08 EK2 / 14,04 km 
13:08 HUOLTO Ilomantsin lukio
14:00 EK3 / 13,55 km 
14:22 EK4 / 14,80 km 
15:00 TAUKO Ilomantsin lukio
16:40 EK5 / 19,16 km 
17:25 MAALI Kalevantie 3 piha

Reittikarttojen myynti alkaa lauantaina klo 9 Ilomantsin Teboil- ja Neste-asemilla sekä Koveron Teboil-asemalla.

▪️ Reittikartta 10€ 

▪️ Lippuja myydään vain erikoiskokeilla 10€ / hlö

▪️ Alle 12-vuotiaat ilmaiseksi aikuisen seurassa

Teksti: F-Cup / Viestintä
Kuva: Samu Ekman / AKK