Keski-Karjalan Urheiluautoilijoista Ilomantsi Ralliin starttaa parikymmentä autokuntaa. Pogostan pikiksillä nähdään mm. Ville Vatanen kartturinsa Antti Hyttisen kanssa. Kuva viime viikonlopun Jyväskylän SM-rallista. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

Ilomantsi on jo toista kertaa Keski-Karjalan Urheiluautoilijoiden järjestämän F-Cup rallin näyttämönä. Cupin pisteistä kaasutellaan maamme itäisimmässä pitäjässä tulevana lauantaina. Edellinen F-Cupin kilpailu ajettiin Pogostan maisemissa kaksi vuotta sitten.

Rallin viemiselle Ilomantsiin on kilpailunjohtaja Arto Pirisen mukaan vahvat perustelut. Niin kunta kuin liike-elämäkin ottivat kilpailun kaksi vuotta sitten hyvin vastaan ja niin tekivät nytkin.

Ilomantsi Ralli on F-Cupin toinen osakilpailu. Ensimmäinen, Tuuri Ralli kaasuteltiin 11. helmikuuta Suomen suurimman kyläkaupan maisemissa Alavudella.

F-Cup on suosittu rallisarja. Tuuri Rallissa kilpailijoita oli 85. Ilomantsi Ralliin ilmoittautuneita on 101. Heidän joukossaan on koko sarjan terävin kärki.

Alavudella nopeimman kuljettajan tittelistä käytiin kova kamppailu Bemarilla kaasuttelevien Joonas Lindroosin ja Mika Lemmetin kesken. Kolmannen sijan nappasi Markus Hellström, Bemari-kuski hänkin.

Kaksivetoisten ykkönen oli viime vuonna Suomen juniorimestaruuden voittanut Miko Jalava. Hän pysyi Toyota Starletilla hyvin isompitehoisten kilpurien vauhdissa jääden Lindroosista vain 35 sekuntia.

Viidenneksi kovinta vauhtia Tuuri Rallissa piti yli 1850-kuutioisten kaksivetoisten luokassa kilpaileva Keski-Karjalan Urheiluautoilijoiden Joni Korhonen. Hän erehtyi kuitenkin ottamaan maaliin saavuttuaan kypärän päästään liian aikaisin kohtalokkain seurauksin; hänet hylättiin.

Voisi kuvitella, että Honda Civicin kyyti on kylmää, kun Korhonen lähtee kartturinsa Miro Iljinan kanssa hakemaan revanssia kotirallin kiehtovilla erikoiskokeilla.

Arto Pirinen ennakoi, että Tuurin Rallin kärkikuskit tulevat olemaan kovia myös Pogostan pikiksillä. Yhdeksi ennakkosuosikkien kovaksi haastajaksi hän nimeää kotikonnuillaan kaasuttelevan Tapio Laurosen.

Lauronen oli tarkasti seurattu kuljettaja myös vuoden 2021 F-Cupin kisassa. Tuolloin hän lähti kärkikuskien ohella haastamaan poikaansa Tonia. Tällä kertaa perheen sisäistä hegemoniakamppailua ei nähdä, kun Toni istuu isänsä rinnalla kartturina.

Keski-Karjalan Urheiluautoilijoiden maineen puolustaminen ei ole pelkästään Korhosen ja Laurosen varassa. Järjestävän seuran kilpailijoita on kaikkiaan parikymmentä. Vahvin edustus on luokassa 19, jonka 18 autokunnasta kukkualaisia on 11.

Tulevassa rallissa on viisi erikoiskoetta. Ek-kilometrejä kertyy yhteensä 74. Koko reitillä mittaa on 215 km. Huoltamaan kilpureita päästään kisan aikana kaksi kertaa.

Ratamestarina toimivan Risto Hurskaisen mukaan rallissa ei ole ainuttakaan samaa erikoiskoetta kuin kaksi vuotta sitten ajetussa kilpailussa. Osin kuljetaan samaa reittiä, mutta eri suuntaan.

Rajan eksotiikkaankin päästään tutustumaan. Lähimpänä valtakunnan rajaa pistäydytään Möhkössä.

Rallissa kaasutellaan sekä valtion väylillä että yksityisteillä. Tarjolla on hyväkuntoista, monipuolista baanaa, kapeaa ja hieman leveämpää, juuri sellaista, mistä rallikuski tykkää. Ja tarjolla on sopivasti myös lumipenkkaa, joihin voi kilpailun tuoksinassa nojata.

Erikoiskokeiden järjestelyissä on tehty tiivistä yhteistyötä kymmenen osakaskunnan ja ilomantsilaisten kylätoimikuntien kanssa. Tälläkin saralla yhteistyö on sujunut mallikkaasti.

Kylätoimikunnilla on keskeinen rooli erikoiskokeiden järjestelyissä. Ne huolehtivat pääsylippujen myynnistä ja kioskipalveluista.

-Kaikesta näkee, että ralli on Ilomantsissa odotettu tapahtuma ja sen onnistumiseksi halutaan tehdä yhdessä töitä, Pirinen ja Hurskainen iloitsevat.

Ensi viikonloppuna järjestettävän reserviläisten valtakunnallisen Karhujotoksen takia rallin kilpailukeskus on jouduttu siirtämään liikuntakeskuksesta lukiolle. Matkaan kilpailijat lähetetään Ilomantsin ydinkeskustasta ja samassa paikassa heidät myös kilpailun jälkeen palkintoja jaettaessa.

Ensimmäinen auto starttaa klo 11.01 ja maalissa se on klo 17.20, mikäli kaikki sujuu rallin järjestäjien tekemän aikataulun mukaan. Reittikarttoja ralliin on myynnissä lauantaina klo 9.00 alkaen Ilomantsin Teboililla ja Nesteellä sekä Koveron Teboililla.

Teksti: Jouko Väistö
Kuva: Taneli Niinimäki / AKK