Karjalainen Pekka

Jokaiseen asiaan ei voi lähtöjärjestyksellä vaikuttaa. Väistelystään huolimatta Jarmo Vesterinen pokkasi juniorien ison luokan korkeimmat pisteet.

Kuva: Timo Honkala

F-Cupin osakilpailujen lähtöjärjestykseen muutoksia

Viime kauden loppuun saakka lähtöluettelo on laadittu pistetilanteen mukaisesti. Kaudelle 2021 lähtöluettelon laadinta on muuttunut.

F-Cupin säännöt 2021:
9. Lähtöjärjestys
Osakilpailujen lähtöjärjestys laaditaan sarjajärjestäjän toimesta.
Sarjaan ilmoittautumattomat kilpailijat sijoitetaan lähtöjärjestyksessä aina oman luokkansa sarjaan ilmoittautuneiden kilpailijoiden jälkeen kilpailun järjestäjän määrittämässä järjestyksessä.
Mahdollisten lisäluokkien kilpailijat sijoitetaan lähtöjärjestyksessä sarjaluokkien jälkeen.

Miksi näin?

Järjestäjien etu
Tämä helpottaa kilpailun läpivientiä monellakin tapaa.
Kilpailun johtokeskuksen työ helpottuu.
Kilpailu pystytään viemään nopeammin läpi.
Tämä on myös yksi turvallisuusasia, koska autot tulevat tasaisimmin välein.
(varsinkin silloin, kun yleisö pääsee reitille)

Kilpailijoiden etu
”Nopeusluokituksen” mukaan on pyritty saamaan kilpailijat järjestykseen siten, ettei tulisi kiinniajoja erikoiskokeilla. Tämä on etu sekä kiinni ajavalle sekä myös kiinni ajetulle.
Missään tapauksessa ”nopeusluokituskaan” ei absoluuttisen oikea, kun historiatietoa ei kaikista löydy vastakkain, mutta sen pitäisi kyllä toteutua riittävällä tavalla.