F-Cup Rallisarjan kauden päättänyt viides osakilpailu ajettiin lauantaina 7.10. Orimattilassa. Mestaruudet ja mitalit olivat avoinna kaikissa muissa kategorioissa, paitsi nelivedoissa, joissa Tomi ja Tero Rönnemaa varmistivat mestaruutensa jo aiemmin.
Lindroos kauden neljänteen voittoonsa, Lemmetti mestariksi
Nuotti-kategorian mitaliehdokkailta odotettiin kovaa kamppailua päivän viidellä erikoiskokeella ja sitä myös saatiin. Sarjajohtajana kilpailuun lähtenyt Mika Lemmetti kartanlukijansa Sami Niemelän kanssa oli vahvin heti avauspätkällä. Kaksikon BMW 325i kiisi pohja-aikaan avauspätkällä 0,9 sekunnin erolla Joonas Lindroos – Jouni Lampinen kaksikkoon, joka oli matkassa tutusti BMW M3:lla.
Kolmanneksi kiiruhti Markus Hellström – Tapio Järvi, joilla myöskin ajokkina BMW M3, eroa Lemmettiin 2,6 sekuntia. Tämä kolmikko karkasikin muilta selkeästi päivän aikana. Lemmetti kuitenkin piti johtopaikkaa läpi päivän ja kaksikko takana vaihteli paikkaa keskenään.
Lindroos hyökkäsi vielä päivän viimeisellä erikoiskokeella ja ajoi 6,1 sekunnin pohjat ennen Lemmettiä. Hyökkäys nosti Lindroosin osakilpailuvoittoon 1,7 sekunnin turvin, mutta mestaruus meni kuitenkin Lemmetille.
– Kisan voittoa ei nyt tullut mutta ei se mitään. Sarjan mestaruus tuli kuitenkin ja se oli päätavoite, joten hyvä näin. Kausi alkoi hienosti Tuurin kakkossijalla ja Ilomantsin voitolla, vaikkei ehkä nopeimpia siellä oltukaan. Soralla Mäntsälässä ja Mynämäellä jouduttiin sitten auraamaan, mutta niistäkin saatiin hyvät tulokset. Koko kausi ajettiin ilman suurempia virheitä ja auto kesti hienosti, joten tosi hyvät fiilikset, kertoi tuore mestari Lemmetti maalissa.
Kolmanneksi Orimattilassa ajoi Hellström, joka jäi teknisten murheiden saattelemana viimeisellä lähes puoli minuuttia, mutta piti kuitenkin yleiskilpailun kolmannen sijansa ja täydensi ison luokan kolmoisvoittoa.
Väliluokan puolella pistekakkosena olleet Eetu Kortelainen – Krister Suhonen ja Honda Civic Type R ovat olleet tällä kaudella vahvoja. Vahvaa haastoa luokan voittotaistoon odotettiin Peetu Patajoki – Arttu Vastamäki kaksikolta Opel Astra F GSi:llä. Tämän kaksikon johdolla päivä etenikin, mutta Kortelainen oli kuitenkin tasaisesti niskan päällä läpi päivän ja otti lopulta voiton 20,8 sekunnin erolla. Hyvä ajo siivitti myös yleiskilpailussa neljänneksi, joten yleiskilpailusta tuli kaksi lisäpistettä loppupisteisiin, joka siivitti Kortelaiselle Nuottisarjan hopealle.
Pienimmän luokan hallitsijana on läpi kauden ollut 17-vuotias Tuukka Kauppinen Ford Fiesta R2:lla. Kartturina Orimattilassa oli Sebastian Virtanen, jonka kanssa edellisviikonloppuna SM Kokkola Rallissa Kauppinen juhli SM4-luokan voittoa. Haastajaa ei oman luokan sisältä tällä kertaa löytynyt, siinä määrin kovaa kyytiä Kauppinen lasketti tulemaan. Erityisesti neljäs erikoiskoe oli kova suoritus, sieltä tuli peräti kilpailun kolmanneksi nopein aika, vain 2,2 sekuntia Lemmetin pohjista.
Voittomarginaali omassa luokassa tuli reilun minuutin erolla Jarno Pentinpuro – Matias Toppinen kaksikon Citroen C2:een verraten. Pentinpuro ajoi yleiskilpailussa kahdeksanneksi ja Kauppinen viidenneksi. Vaikka Kauppinen yleiskilpailusta yhden lisäpisteen saikin, nousi Lindroos korkeampien yleiskilpailupisteiden myötä loppupisteissä ohi pronssille.
Ruohio varmisteli, Kainulainen otti osakilpailuvoiton
Yleisessä pistejohtajana starttasi Mika Ruohio – Ari-Matti Rikkinen Honda Civic Type R:llä. Väliluokkaa tällä kaudella hallinneen kaksikon ajosuunnitelma oli selkeä, mestaruuteen riittäisi käytännössä maaliin pääseminen.
Pistekakkosena olivat samassa luokassa myöskin Type R:llä ajavat Mika Korhonen – Tommi Koskinen. Kolmospaikalta lähtivät Eetu Kainulainen – Petri Kainulainen Toyota Starletilla, joille pikkuluokan voitosta kovaa vääntöä oli luvassa pistenelosina olleilta Juha Högström – Juha Laaksonen kaksikolta. Ison luokan puolelta Jonni Ruottunen jätti mitalitaistelun väliin, joten himmeämmät mitalit ratkottaisiin Korhosen, Kainulaisen ja Högströmin kesken.
Högström napautti avauspätkälle nopeimman ajan, Kainulaisen peesatessa 5,4 sekunnin päähän, muiden jäädessä jo reippaasti. Toisella erikoiskokeella käytännössä sementoitiin jo mitalitaistelut, kun Högström ajautui vasemmalle taittuvassa mutkassa ojaan ja auton kaatuessa jäähdytin rikkoutui.
Tämän jälkeen Kainulainen oli luokastaan ainoana mukana ja Korhoselle taas riitti hopeaan oman luokkansa kolmas tila ja yleiskilpailun nelospaikka. Kainulainen hävisi kakkospätkällä eritoten aikaa omien kuvioiden kautta, mutta kolmoselle ja neloselle ajetut kovat pohja-ajat nostivat poika-isä kaksikon yleiskilpailuvoittoon. Loput sijoitukset ajettiin väliluokan kesken, jossa nopeimmiksi suoriutuivat Niko Jousi – Ville Kumpulainen Volvo 240:llä ennen Olli-Pekka Kononen – Tomi Lehtonen kaksikkoa jotka ajoivat Ford Fiesta ST:llä.
Korhosen ja Ruohion autokunnat varmistelivat mitaleitaan seuraavilla sijoilla. Mestaruuteen siis Ruohio ennen Korhosta ja Kainulaista.
– Ei tällä kisalla ollut mitään tekemistä rallin kanssa, enemmän meni selviytymistaistelun puolelle. Kausi oli kuitenkin kokonaisuutena oikein hyvä, vaikka kahdessa viimeisessä kisassa olikin pientä teknistä ongelmaa. Talvi oli meiltä vahva ja kesän ensimmäinenkin, mutta sen jälkeen on ollut vähän vaikeampaa, summasi Ruohio.
Senioreissa Jaakkola vei osakilpailun, Kytölä nappasi kymmenennen mestaruutensa
Senioreissa mestaruus oli kahden kauppaa, sen veisi joko yhdeksänkertainen mestari Kari Kytölä Markku Laakson kartturoimana tai viime vuoden mestari Veli Kukkonen Janne Pitkäsen kartturoimana.
Aimo Jaakkola – Sini Tynni kaksikko avasi kilpailun parhaiten, välikoppainen Ford Escort RS 2000:n laukkasi kahteen pohja-aikaan kunnes Kytölä napautti kolmoselle pohjat. Tilanne oli suorastaan herkullinen. Johdossa oli Kukkosen autokunta omalla vanhakoppaisella RS:llään, vain 1,1 sekunnin päässä hiosti Kytölä BMW M3:llaan. Jaakkola oli kärjestä 2,4 sekuntia. Nelospaikalla Seppo Korhonen Type R:llä 7,8 sekuntia kärjestä ja vitospaikalla Antero Sakselin Toyota Starletilla 15,9 sekuntia kärjestä.
Jaakkola kiristi vielä kaksi pohja-aikaa päivän päätteeksi ja nousi osakilpailuvoittoon 0,4 sekunnin turvin ennen Kytölää. Kolmoseksi Seppo Korhonen Mikael Pesosen kartturoimana, eroa kärkeen 24,4 sekuntia.
Ison luokan voiton otti Kytölän autokunta, väliluokassa Jaakkolan autokunta ja pikkuluokassa Antero Sakselin – Matti Kaskinen.
Mestaruuden nappasi jo kymmenettä senioreissa Kari Kytölä. Kukkonen loppupisteissä toinen ja kolmoseksi Aimo Jaakkola.
– Tätä lähdettiin hakemaan. Meillä on vakiomoottori keulalla mutta hyvin näemmä silläkin pärjää. Tämän kisan voitto meni siinä kun mummoiltiin kaksi ensimmäistä pätkää. Innostuttiin oikeastaan vasta kolmannella, että voihan sitä voitostakin ajaa. Ihan ei siinä onnistuttu, 0,4 sekuntia jäi eroa, naureskeli Kytölä maalissa.
Junioreissa urheiluhengen juhlaa
Junioreissa peräti seitsemällä kuljettajaparilla oli teoreettinen mahdollisuus jopa kultamitaliin.
Pistejohtajana matkaan starttasi Heikki Hosionaho kartturina Jan Pousi BMW M3:lla. Vain pisteen perässä lähti pikkuluokan kuljettaja Tommi Lämsä, tällä kertaa Jussi Syvärannan kartturoimana. Kolmen pisteen päässä kärjestä olivat ison luokan Veeti Koljonen – Joona Laine BMW 328i:llä ja pikkuluokasta Aki Laakkio Tuuka Tyyskän kartturoimana Toyota Corolla GT:llä,
Viidentenä pisteissä ollut Joakim Löfvik avasi M3:llaan pohja-ajalla ja Lämsä voitonnälkäisenä ajoi toiseksi 3,1 sekunnin päähän, ennen Aki Laakkiota, joka jäi 5,2 sekuntia pohjista. Toisella erikoiskokeella Lämsä spinnasi risteyksessä takapyörät ojaan jumiin häviten liki minuutin ja käytännössä tämä tiputti miehen mitaleilta.
Löfvik jälleen pohja-aikaan, mutta nyt toinen Laakkio, eli Antti kiidätti Toyota Starletinsa toiseksi nopeimpaan aikaan Markus Myllysen kartturoimana.
Kolmoselle nopeimman noteerauksen teki Antti Laakkio, neloselle Aki Laakkio. Viimeiselle erikoiskokeelle lähdettiin Antti Laakkion johtaessa kilpailua ennen Joakim Löfvikia ja Aki Laakkiota. Hosionaho oli matkalla mestariksi, mutta Aki Laakkiolla olisi vielä pieni sauma nousta pisteissä ohi.
Aki Laakkio napautti pohjat viimeiselle erikoiskokeellekin ja tämä nosti miehen vain 1,4 sekunnin päähän veljestään Antista. Kolmantena yleiskilpailussa lymyili Löfvik 3,7 sekuntia kärjestä. Hosionaho oli neljäntenä 24,6 sekunnin päässä ja matkalla mestariksi, ehkä.
Tässä tilanteessa nimittäin Antti Laakkio olisi voinut taktikoinnilla muuttaa mestarin nimeksi veljensä Akin, jos olisi vaikka myöhästynyt viimeiseltä aikatarkastusasemalta minuutin. Kymmenen sekunnin aikasakko olisi nostanut kisan voittajaksi Aki Laakkion ja tämä olisi samalla noussut myös mestariksi. Laakkiot pitivät kuitenkin pelin rehtinä ja siitä huojentui lähes liikutukseen asti myös mestariksi ajanut Heikki Hosionaho.
– Todella hieno kausi. Tämä loppu varsinkin, kun ihan viimeisellä erikoiskokeella ratkotaan mestaruus. Kerrankin meillä oli tuuria, kun Rantarallissa kaksi kärkimiestä keskeytti ja noustiin sieltä sitten takaa kärkeen. Sarja on raju. Todella hieno urheilullinen päätös kaudelle, siinähän olisi voinut kaikenlaisia kikkailujakin tapahtua, herkisteli juniorien ikänestori, mestari Hosionaho.
F-Cupissa ajetaan kaudella 2024 kuusi osakilpailua. Kausi alkaa 27. tammikuuta Jämsän JMK Rallilla ja päättyy 19. lokakuuta Keravan RDT Ralliin. Lue lisää kaudesta 2024 täältä.
Tulokset: Jopimainos Orimattila Ralli, Orimattila
Yleiskilpailun tulokset
Nuotti
1. Joonas Lindroos 28:42,4
2. Mika Lemmetti +1,7
3. Markus Hellström +28,8
Yleinen
1. Eetu Kainulainen 31:54,4
2. Niko Jousi +15,3
3. Olli-Pekka Kononen +36,2
Seniorit
1. Aimo Jaakkola 33:44,9
2. Kari Kytölä +0,4
3. Seppo Korhonen +24,4
Juniorit
1. Antti Laakkio 31:31,9
2. Aki Laakkio +1,4
3. Joakim Löfvik +3,7
F-Cup pistetilanne: 5/5 osakilpailua
Nuotti
1. Mika Lemmetti 108p
2. Eetu Kortelainen 106p
3. Joonas Lindroos 104p
Yleinen
1. Mika Ruohio 107p
2. Mika Korhonen 95p
3. Eetu Kainulainen 93p
Seniorit
1. Kari Kytölä 98p
2. Veli Kukkonen 87p
3. Aimo Jaakkola 65p
Juniorit
1. Heikki Hosionaho 97p
2. Aki Laakkio 96p
3. Joakim Löfvik 94p
Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 60p
F-Cupin mestarit 2023
Nuotti
Kuljettaja: Mika Lemmetti
Kartanlukija: Sami Niemelä
Yleinen
Kuljettaja: Mika Ruohio
Kartanlukija: Ari-Matti Rikkinen
Seniorit
Kuljettaja: Kari Kytölä
Kartanlukija: Markku Laakso
Juniorit
Kuljettaja: Heikki Hosionaho
Neliveto
Kuljettaja: Tomi Rönnemaa
Kartanlukija: Tero Rönnemaa
Mikäli kuljettaja on ajanut kaikki loppupisteisiinsä lasketut osakilpailut saman kartanlukijan kanssa, myös kartanlukija palkitaan.
SEURAA F-CUPIA
www.f-cup.fi
Facebook
Instagram
Twitter
YouTube
SEURAA ORIMATTILA RALLIA
www.ralli.oriua.fi
Facebook
Instagram
TikTok
Teksti: F-Cup / Viestintä
Kuva: Taneli Niinimäki / AKK
Viimeisimmät kommentit