F-cupin kesäkauden avaus ajetaan tämän viikon lauantaina Raision UA:n järjestämässä sarjan kolmannessa osakilpailussa Oripäässä. Kilpailun reitti sisältää F-Cupille aika totutusti kuusi erikoiskoetta. Niillä on mittaa yhteensä 71 kilometriä.

Kesällä ja syksyllä ajetaan kaikkiaan kolme osakilpailua. Varsinais-Suomessa on ollut toukokuussa paljon ralllipöhinää, kun alkukuusta ajettiin Rengas Turku-ralli harjoituskilpailuna ja sitten Turussa ensimmäinen kesäkauden SM-ralli. Hellströmin BMW-miehistö haki tuntumaa ja kilpailun omaista suoritusta ajamalla molemmissa edellä mainituissa ralleissa 0-autona. Nuotitukseen Markus ja Tapsa ovat tehneet pientä uutta viilausta, joka on alkanut tuntua aikaisempaa selkeämmältä ja luottamusta herättävältä.
– Mukava kutkutus, kun viimein pääsee BMW:llä kunnolla tositoimiin sorarallissa. Kevät on ollut motivoivaa aikaa, kun vielä tällä iällä keksimme Tapsan kanssa nuottiin uutta ja olemme saaneet runsaasti kilometrejä noissa 0-autotehtävissä. Bemarin suorituskyky on vähän kohentunut talvesta, kun konepellin alla on jatkettu kehitystyötä. Oripäässä odottaa meille hyvin sopiva reitti, joten nyt ei tarvitse kuin suorittaa keskittyneesti, veisteli Markus ennen ralliin lähtöä.

Oripään reitille odotetaan F-cupille tyypillisesti suurta katsojaryntäystä ja reitin nopeus varmistaa näyttävät suoritukset. Kilpailukeskus ja huoltoparkki sijaitsevat Oripään lentokentällä. Rallin lähtö on 10.01 ja maaliin ensimmäistä autoa odotetaan vähän viiden jälkeen alkuillasta.

Teksti: Tero Nättiaho
Kuva: Teejii Motorgraphy