Kuva: Marko Kyöstilä.
Ilomantsi Ralli avaa ralliautoilun F-Cupin poikkeusjärjestelyin
Keski-Karjalan Urheiluautoilijat käynnistää tämänvuotisen ralliautoilun F-Cupin. Ensimmäinen osakilpailu kaasutellaan ensi viikon lauantaina Ilomantsissa. Ralliin on tulossa 131 autokuntaa.
Kilpailu toteutetaan poikkeusjärjestelyin koronapandemian takia. Järjestäjät noudattavat tarkasti Aluehallintoviranomaisten määräyksiä ja harras toive on, että yleisö ei saapuisi sen paremmin kisakeskukseen kuin erikoiskokeillekaan seuraamaan kilpailun kulkua.
F-Cup ovat Keski-Karjalan Urheiluautoilijoille tuttu ralli. Kilpailua ollaan organisoimassa jo neljättä kertaa. Kaikki tähänastiset kilpailut on pidetty seuran kotimaisemissa, mutta tällä kertaa ralli on viety Suomen itäisimpään kuntaan. Samalla kilpailun nimi on vaihtunut Ilomantsi Ralliksi.
Kilpailun johtajana toimivan Arto Pirisen mukaan Pogosta valikoitui kilpailupaikaksi monestakin syystä.
-Yksi syy oli se, että Ilomantsista löytyy rallin järjestämiseen runsaasti tiestöä, josta kuljettajat tykkäävät.
-Tulevassakin rallissa reitti on monipuolinen. Pikikset tarjoavat autokunnille sopivasti haasteita. Matkan varrelle mahtuu niin isoja kuin pieniäkin teitä, kaikkiaan noin 85 ek-kilometrin verran tyypillistä rajakarjalaista baanaa. Kun siirtymätkin lasketaan mukaan, kertyy kisalle mittaa 210 kilometriä.
-Kovimpaan testiin kuljettajat joutuvat rallin lopussa. Viimeisellä ek:lla on pituutta 32 kilometriä. Viimeistään silloin hiki nousee kunnolla pintaan ja jyvät erotellaan akanoista, Pirinen uskoo.
Paljon rallin luonteesta kertoo se, että kilpailussa valtaväylän muodostavat yksityistiet. Niitä on enemmän kuin valtion teitä. Yhteistyötä tehdään kaikkiaan 15 tiekunnan kanssa.
Kilpailupaikkaa valittaessa paljon vaaassa painoivat myös Keski-Karjalan Urheiluautoilijoiden jäsentenvälisistä kisoista ja viime vuoden helmikuussa ajetusta 55 kuljettajan minirallista saadut hyvät kokemukset.
Kuljettajat ovat kehuneet kilvan tiestöä ja hyvää palautetta on saatu myös paikallisilta yrittäjiltä ja Ilomantsin kunnalta. Heiltä on tullut toivomus, että Pogostalla järjestettäisiin muitakin isoja tapahtumia kuin Pogostan Hiihto.
Rallin hyvät puitteet tuntuvat osallistujamäärästä päätellen olevan myös kuljettajien tiedossa. Kilpailun järjestäjillä oli pitkään pienoinen pelko peffassa, täyttyvätkö koronapandemian aikana osallistujamäärään asetetut toiveet. Huolta oli omiaan lisäämään se, että moni autokunta jätti ilmoittautumisen viime tippaan.
Odotus kuitenkin palkittiin ja ralliin ilmoittautui sama määrä kilpailijoita kuin seuran aiemminkin järjestämissä ralleissa. 131 autokuntaa on ihan hyvä määrä.
Ilmoittautuneiden joukossa on koko viime vuoden F-rallisarjan parhaimmisto nuottiluokan voittanutta Joonas Lindroosia myöten. Innokkaasti kotikisaan ovat lähteneet myös järjestävän seuran kuljettajat. Yksin lukien heitä on 25. Heidän joukossaan on kaudella 2018 Neste Rallin yhteydessä ajetun Vetomieskisan voittanut Vesa Hirvonen.
Osallistujamäärään liittyvien uhkakuvien lisäksi koronapandemiasta on rallin järjestäjille muutakin harmia.
Pandemiasta johtuvat poikkeusjärjestelyt näkyvät mm. siinä, että he joutuvat sanomaan kilpailusta kiinnostuneelle yleisölle Kiitos ei. Ralliin ei myydä pääsylippuja, eikä rallipaketteja.
Kilpailunjohtaja Arto Pirisen mukaan rallin järjestäjät pitävät kiinni Aluehallintoviraston määräyksistä, eivätkä lähde leikkimään kenenkään terveydellä.
Avin määräykset vaikuttavat toki myös kilpailijoihin. Heidänkin on noudatettava tarkasti järjestäjien antamia Covid -19 -ohjeita. Kilpailun järjestelyissä tämä näkyy kaikille tuttujen maski-, käsidesi- ja turvavälimääräysten liäksi mm. siinä, että huoltotoiminnot on hajautettu koko Ilomantsin taajaman alueelle.
Rallin järjestäminen on todellista kimppahommaa. Keski-Karjalan Urheiluautoilijoiden lisäksi järjestelyihin osallistuu Koillis-Savon, Kuopion, Leppävirran, Nilsiän, Iisalmen, Savonlinnan ja Joensuun Urheiluautoilijoiden sekä Ilomantsin Moottorikerhon edustajia.