F-Cupin kauden toinen osakilpailu ajettiin lauantaina Kangasniemellä. Vauhdikkaat Etelä-Savon tiestöt kirittivät kuljettajia sekuntitaistoihin, mutta vastavuoroisesti lumipenkkojen kutsuhuutoja tuli välttää. Eri kategorioissa menestyjät olivat pääosin ennakkosuosikkien joukossa olleita.
Nuotti-kategoria starttasi ensin matkaan ja sarjajohtajan numero 1 kyljissään ajoi Joonas Lindroos, joka ennakoi ennen kilpailua, että lähtöpaikasta voisi tällä kertaa olla hieman hyötyä. Kuin luottamusta lähtöpaikkaan alleviivatakseen ilmoittautui Lindroos kartanlukija Jouni Lampisen kanssa perjantai-iltana ”korotettujen pisteiden” tavoitteluun. Tälle kaudelle mukaan F-Cupiin tullut uudistus mahdollistaa kilpailijoille yhdessä kilpailussa 1,5-kertaiset pisteet, mutta pisteiden tavoittelu tulee ilmoittaa ennalta.
Avauspätkällä hieman vielä haettiin ajotuntumaa, mutta jo seuraavalla Lindroosin BMW M3 pakeni muilta väkevästi karkuun. Peräti 12,5 sekunnin pohja-aika katkaisi muilta selkärangan voittotaiston suhteen, mutta muista sijoista käytiin kovaa kamppailua loppuun asti.
Yleiskilpailun ja samalla isoimman kuutiotilavuusluokan kakkossijasta väännettiin loppuun asti Markus Hellströmin ja Kalle Asikaisen autokuntien välillä. Viimeiselle erikoiskokeelle Asikainen starttasi 2 sekunnin etumatkalla, onnistuen Bemarien taiston viemään lopulta 5,6 sekunnin erolla.
Väliluokassa pari isoa nimeä tippui jo alkuvaiheessa, sarjakakkosena startannut Peetu Patajoki joutui keskeyttämään johtopaikalta toisen erikoiskokeen jälkeen vetoakselin rikkouduttua ja Juho Koski-Lammi kakkospaikalta puolestaan jäi erikoiskokeelle moottoririkon myötä. Taistelun kovuus luokkavoitosta ei tästä kuitenkaan laimentunut.
Heikki Koski-Lammi otti ohjat ja kiidätti Escortinsa kolmeen peräkkäiseen pohja-aikaan. Honda Civic Type-R:ää vauhdikkaasti käskyttävä Eetu Kortelainen ei kuitenkaan antanut periksi vaikka ero oli kasvanut 10,3 sekuntiin. Toiseksi viimeisellä Kortelainen kavensi eron 6,5 sekuntiin, mutta viimeiselle huimapää viritti koko kisan kovimman noteerauksen ja Koski-Lammi taipui lopputuloksissa 3,8 sekunnin verran.
Kolmospaikasta käytiin myös kova taistelu, jonka lopulta viimeisen pätkän onnistumisellaan Toni Tahvanainen Opel Astrallaan käänsi edukseen 6,2 sekunnin loppumarginaalilla Honda Civic Type-R.llä ajavaan Mika Ruohioon.
Pikkuluokassa alku sujui Juuso Jorvalan Toyota Corolla GT:n tahtiin, mutta kahden erikoiskokeen jälkeen Nico Valkonen VW Golf GTI:llään oli vain 1,5 sekunnin päässä. Hieman tahmeasti kisansa käynnistäneen Tuukka Kauppisen Ford Fiesta R2:lla oli kolmas, mutta eroa kärkeen oli jo 16,5 sekuntia.
Valkonen takoi pohjat kolmelle seuraavalle pätkälle ja starttasi viimeiselle 10,1 sekunnin johtoasemassa Jorvalaan. Kauppisen ajovireen parannuttua läpi kisan, meni viimeisellä pohjat laukaalaiselle. Luokkavoiton nappasi Valkonen, josta Jorvala jäi 15 sekuntia, kolmoseksi Kauppinen, joka jäi lopulta vain 2,7 sekunnin päähän Jorvalasta.
Lindroos jatkaa sarjakärjessä ainoana puhtaasti voitoilla, kahden voiton ja korotettujen pisteiden myötä on etumatkaa lähimpänä vaaniviin Eetu Kortelaiseen ja Juuso Jorvalaan nyt 7,5 pistettä.
– Nuotituksen jälkeen ajattelin että kyllähän täällä uskaltaa nyt koettaa korotettuja pisteitä, kun talven kisat on sujuneet niin hyvin. Kakkonen ja kolmonen olivat sellaisia itselle hyvin sopivia kovavauhtisia pätkiä joissa oli hyvä koettaa vähän repäistä. Mitään erityisiä ongelmia ei kisan aikana ollut.
– Kolme ensimmäistä pätkää olivat olosuhteiltaan paremmat kuin kolme jälkimmäistä, sen verran lämpö päivän aikana pehmensi. Renkaiden kulumisesta ei kuitenkaan keulapaikalla lähtiessä ollut mitään huolta. Nyt pistetään moottori huoltoon ja ruvetaan odottelemaan innokkaasti kesäkauden alkamista, kertoo Lindroos.
Nelivedoissa sarjajohtaja vaihtui
Nelivedoissakin kärkinimiä putosi jo heti alussa. Sarjajohtajana avauskisan jälkeen ollut Jooa Iivari joutui heittämään pyyhkeen kehään teknisen vian myötä vain hetkeä ennen kilpailun starttia. Ensimmäisellä erikoiskokeella puolestaan viime vuoden mestari Tomi Rönnemaan ajokki roihautti näyttävät liekit ja edessä oli keskeytys.
Vanhempaan Subaru Impreza 555:een luottanut Pekka Karjalainen oli oivassa vireessä heti alusta alkaen, liekö kartanlukija Riikka Hokkasen kotikonnuilla ajettu kilpailu tuonut vielä pientä lisävauhtia. Neljä erikoiskoetta tultiin Karjalaisen johtaessa, mutta sen jälkeen vierailevana kuljettajana luokassa ajanut Kazakstanin Petr Borodin löysi oivan ajovireen uudehkon Ford Fiesta Rally3:n ohjaamossa ja kiihdytti voittoon noin puolen minuutin erolla.
Sarjapisteistä ajavien kesken voitto Karjalaiselle, josta puolisen minuuttia jäi Jari Puntanen Mitsubishi Lancer EVO 5:lla, kolmanneksi korkeimmat pisteet nappasi Juha Koljonen Subaru Imprexa WRX Sti:llä. Sarjatilanteessa Karjalainen siirtyi selkeään 8 pisteen johtoon ennen Teuvo Niskalaa (Ford Fiesta Rally3) ja Teemu Vesalaa (Mitsubishi Lancer EVO 9).
– Onnistunut ja hauska päivä, vaikkei luokkavoittoon lopulta yllettykään. Ensimmäiset neljä pätkää sopi meille ja Subarulle hyvin, kun mentiin isoa kovaa. Vitosella tuli jonkinlainen nukahdus ja Borodin meni menojaan. Kutonen tultiin melko varmistellen läpi, koska plakkarissa oli kuitenkin sarjaa ajavien paras sijoitus ja parhaat pisteet. Sarjajohdossa on hyvä jatkaa kohti kesäkauden osakilpailuja, kommentoi Karjalaisen autokunta viikonloppuaan.
Yleisessä penkat ratkaisivat
Yleisessä kovinta vauhtia aloitti Juha Högström Toyota Corolla GT:llä. Kahden ek:n jälkeen johtomarginaalia samanlaisella autolla ajavaan seurakaveri Aki Laakkioon oli jo 21,5 sekuntia. Kolmannella erikoiskokeella Högströmin voitonavaimet kuitenkin hukkuivat maalipään yllättävässä oikeassa. Piirun verran liikaa kyytiä ja auto penkan yli upottavaan hankeen yli 4 minuutiksi.
Samaan aikaan hieman uneliaasti aloittanut avauskisan voittaja Eetu Kainulainen Toyota Starletillaan alkoi löytää ajovirettään, nousten vain 2,9 sekunnin päähän johtopaikan ottaneesta Aki Laakkiosta. Nelospätkällä Högström jatkoi pohjien tehtailua, mutta kokonaistilanteessa Kainulainen kuittasi Laakkion edelle 3 sekunnin turvin.
Viidennellä pätkällä Högström raapi jälleen pohjat, mutta nyt tapahtui jälleen johtopaikalla, kun Kainulaiset hälppäsivät hankeen.
– Alkupäässä pikkuisen otettiin oikealle taittuvassa mutkassa liian sisästä ja pyörähdettiin hankeen jumiin. Onneksi paikalla oli muutama katsoja nostamaan, mutta aikatappiota tuli kuitenkin puolisentoista minuuttia, Kainulainen kommentoi.
Johtopaikalle nousi nyt jälleen Laakkio, mutta tutkan alapuolella läpi kisan tullut isomman luokan kuljettaja Niko Jousi Volvo 240:llä oli noussut nyt toiseksi vain 6,3 sekunnin päähän. Vaikka luokittaisista pisteistä ajetaankin, on kategorian voitto tietenkin aina mukava lisä.
Laakkio painoi viimeiselle pätkälle pohjat ja Jousi jäi toiseksi 17,8 sekunnin erolla kokonaistilanteessa. Muutamaa sekuntia vaille minuutin voittajalle jäi Tomi Tikanmäki VW Golf GTI:llä, joka ajoi isommassa luokassa samalla toiseksi.
Pikkuluokan kolmen kärki oli Aki Laakkio, toiseksi Jani Laaksonen VW Pololla ja kolmanneksi lopulta Kainulainen. Isommassa luokassa lopulta Jousi ja Tikanmäki olivat ainoat maaliin asti päässeet.
Korotettujen sarjapisteiden nostattamana Tikanmäki nousi sarjakärkeen 4,5 pisteen erolla Laakkioon, josta puolestaan vain pisteen päässä vaanii Kainulainen.
Senioreissa sarjatilanne kiristyi
Senioreissa kamppaillaan pisteistä kahdessa luokassa, nuotittavat ja nuotittomat. Avauskisassa Jämsässä nuotittavia oli enemmän ja siellä jaettiin isommat sarjapisteet heille. Kangasniemellä asetelma kääntyi päälaelleen ja nyt nuotittomia oli enemmän. Sen myötä sarjatilannekin tasoittui selkeästi.
Nuotista ajavien osalta Mika Rantasalo täräytti pohjat jokaiselle erikoiskokeelle Opel Kadett E GSi:llään, voitaneen kai sanoa että niin nuoren miehen menestyäkseen pitääkin, koska ikätasoitusten myötä nuoremman tulee ajaa kovempaa kuin vanhemman.
Reijo Muhonen ja Heikki Hosionaho BMW M3:illaan roikkuivat kuitenkin kaiken aikaa kohtuullisen lähellä Rantasaloa erikoiskoeajoissa ja tämän kolmikon kesken podiumin paikat jaettiinkin. Voittajaksi Muhonen 45,8 sekunnin erolla Rantasaloon, josta puolestaan 24,8 sekunnin päähän jäi viime vuoden juniorien voittaja Hosionaho.
Nuotittomien puolella mentiin myöskin pohja-aikoja seuratessa Lounais-Suomen kuljettajien tahtiin, Mika Korhonen napautti Honda Civic Type-R:llään neljä pohja-aikaa ja kaksi meni näyttävästi etenevän Kai Mäkelän ja Toyota Corolla GT:n piikkiin. Ikätasoitukset pitivät taukotilanteessa kärjessä Lasse Hirvijärven BMW 325i:llä, Korhosen hönkiessä jo 14 sekunnin päässä.
Tauon jälkeen Hirvijärven erikoiskoeajoissa näkyi selkeää parannusta, mutta Korhonen nousi viidennellä pätkällä vastustamattomasti ohi ja lopulta eroa lopputuloksissa 23,6 sekuntia Korhosen eduksi. Kolmanneksi ajoi hyvällä sykkeellä päivän läpi tullut Kai Mäkelä joka jäi Hirvijärvestä vain 3,1 sekuntia.
Sarjatilanteessa Reijo Muhonen johtaa tasapistein (20) Mika Korhosen kanssa, korotettujen pisteiden avulla kolmanneksi nousi Ari Sorsa (17,5), ennen Mika Rantasaloa ja Heikki Hosionahoa (17) ja Kai Hukkasta (16).
Junioreissa yksi ylitse muiden
Junioreiden kolmessa luokassa on talven kisoissa ollut ilahduttavan paljon osallistujia, Kangasniemellä ensimmäiseltä erikoiskokeelta kirjautettiin aika yli 40:lle osallistujalle.
Pikkuluokassa starttasi sarjajohtaja Tommi Lämsä neljällä pohja-ajalla liikkeelle. Suoritusta voi pitää hyvänä kun ottaa huomioon, että kilpailua edeltävänä päivänä Toyota Starlet kaatui testeissä mieluisien alustasäätöjen löydyttyä. Viidennellä erikoiskokeella Lämsä kenties intoutui hieman liikaa ja irtolumen päällä luisteluun hukkui aikaa. Pohjat kirjautti Otto Autio Ford Fiestallaan.
Viimeiselle startattiin Lämsän johtaessa 9,5 sekunnin erolla Antti Laakkioon joka myöskin ajaa Toyota Starletilla, mutta vain 0,9 sekunnin päässä Laakkiosta oli Otto Autio. Viimeisellä erikoiskokeella Lämsän ajokki hukkasi öljynpaineet ja auto oli ohjattava sivuun keskeytystä varten. Autio puristi pohjat 1,4 sekunnin erolla Laakkioon ja nousi luokkavoittoon 0,5 sekunnin erolla.
Jossitelun varaakin jää, Laakkio nimittäin jäi jo avauspätkällä edellä ajavan taakse hieman jumiin, mutta koska ei joutunut pysähtymään, ei tapahtumasta voitu antaa sääntöjen mukaan myöskään aikahyvitystä. Pikkuluokan kolmas oli Jonne Merenniemi Toyota Starletilla (+41,6), mutta sarjaa ajavista kolmoseksi Sami Laurila Toyota Corolla GT:llä (+51,1).
Väliluokassa avauskisaakin hallinnut Timo Viitanen oli Honda Civic Type-R:llä vahvassa vedossa. Kolme pohja-aikaa alkuun ja sen jälkeen kontrolloitua ajoa loppupäivän. Toni Ketomäki ajoi Citroen Xsara VTS:llä hyvän päivän ollen toinen, eroa Viitaseen kertyi 14,1 sekuntia. Avauskisassa keskeyttänyt Joni Kohtaniemi onnistui tällä kertaa, Seat Ibiza GTI suoriutui maaliin asti ja korotetut pisteet avasivat pistetilinkin mallikkaasti, eroa Ketomäkeen oli maalissa 16 sekuntia.
Isossa luokassa oli avauskisan tapaan vahvin yhdistelmä Tomi Hämäläinen ja BMW M3. Ykköselle ja kakkoselle pohjat, jonka jälkeen pahin kiire oli saatu tasattua, johtomarginaali merkki- ja mallikumppani Joakim Löfvikiin oli 17,8 sekuntia. Loppupäivän aikana Hämäläisen johto kasvoi tasaisesti, vaikka pohja-aikoja ajoivat muutkin.
Kakkossijasta käytiin hyvä vääntö Löfvikin ja Markus Lehtosen (BMW 325i) kesken. Päivän voittajana Hämäläinen, toisena Löfvik 31,7 sekunnin päässä, josta kolmanneksi ajanut Lehtonen puolestaan jäi vain 0,7 sekuntia.
Yleiskilpailun kolmen kärjessä Hämäläisen voittomarginaali oli 27,7 sekuntia Autioon, josta Laakkio jäi 0,5 sekuntia. Voitaneen sanoa Hämäläisen siis olleen ylitse muiden.
Sarjatilanteessa korotettujen pisteiden kera voittoisan päivän ajaneet Hämäläinen ja Autio hieman repivät eroa muihin. Johdossa Hämäläinen 27,5 pisteellä, toisena Autio 25,5 pisteellä, kolmospaikalla Viitanen 22 pisteellä.
V1600 Cupissa uusia nimiä kärkeen
V1600:ssa vahvimmin avasi avauskisassa kutoseksi jätetty Timo Rajala. Kuin uudesti syntyneenä pyyhälsi mies Honda Civicillään kaksi pohja-aikaa kisan alkuun ja johtomarginaalin 18,2 sekuntiin. Pohja-aikoihin ei loppupäivän osalta ollut tarvetta, lähimpänä läpi päivän roikkui Jämsässä neloseksi ajanut Otto Järvinen Suzuki Igniksellä. Rajalan ero päivän päätteeksi oli Järviseen 12 sekuntia.
Huomattavasti tiukempaa taistoa käytiin kolmossijasta, josta taisteltiin täysillä loppuun asti. Pääosissa siinä taistelussa olivat avauskisan kolmostilan ja korotettujen pisteiden myötä sarjajohdossa Kangasniemelle startannut Lauri Ahoketo Nissan Almeralla, sekä Jämsässä kakkoseksi ajanut Nuutti Korhonen Ford Focuksella. Kuin konsanaan korttipelissä nokittamalla tuli kaksikko läpi lauantain, maalissa kuitenkin Ahoketo 0,5 sekuntia nopeampana.
Avauskisan voittaja Teemu Varjo hukkasi toisella erikoiskokeella Peugeot 206:staan jarrupalat aivan kirjaimellisesti ja kilpailun kolmospaikalta tuli keskeytys.
Sarjatilanteessa kärjessä on Otto Järvinen 20,5 pisteellä ja toisena vain 0,5 pisteen päässä Lauri Ahoketo. Kärkikaksikko on hyödyntänyt korotetut pisteet pois, kolmantena on Timo Rajala 16 pisteellään ja neljäntenä Nuutti Korhonen tasapistein Rajalan kanssa.
Nuorten Cupissa suosikit pitivät
Nuorten Cupissa edettiin pitkälti käsikirjoituksen mukaan. Avauspätkälle pohjat ajoi komeasti Miska Tuomisto Honda Civicillään 7,7 sekunnin erolla Veikka Koskisen Toyota Aurikseen. Parilla seuraavalla Tuomistolla hukkui kuitenkin aikaa ylimääräisiin kuvioihin ja sijoitus putosi kuudenneksi.
Koskinen puolestaan otti paikkansa kärjessä eikä siitä luopunut. Avauskisan tavoin lähimpänä uhkaajana roikkui Miko Suvanto Seat Ibizallaan, jääden Koskisesta päivän aikana 28,5 sekuntia. Kolmanneksi parhaiten päivän suoritti Vili Hyytiäinen Opel Astra G CC:llä, eroa voittajaan 49,3 sekuntia. Neljänneksi nousi lopulta Tuomisto, eroa voittajaan 1:11,7. Neljän pohja-ajan myötä Miska Tuomistolta voitaneen odottaa kauden mittaan kaiken osuessa kohdalleen kovaa tulosta.
Pistetilanteessa Koskinen kärjessä 22 pisteellään, toisena Suvanto 18 pisteellä. Kolmantena on Tuomisto 15 pisteellä, tasoissa Hyytiäisen kanssa.
F-Cupin kausi jatkuu Imatran osakilpailulla 11. toukokuuta ja kyseessä onkin monille nykykuskeille aivan uudet seudut, joten mielenkiintoinen kesäkauden avaus on varmasti siltäkin osin tiedossa.
Tulokset: XXI Kangasniemi Ralli, Kangasniemi
Nuotti
1. Joonas Lindroos (lk3) 35:15,0
2. Kalle Asikainen (lk3) +38,6
3. Markus Hellström (lk3) +44,2
4. Eetu Kortelainen (lk2) +58,5
5. Heikki Koski-Lammi (lk2) +1:02,3
Yleinen
1. Aki Laakkio (lk4) 39:40,9
2. Niko Jousi (lk5) +17,8
3. Tomi Tikanmäki (lk5) +55,1
4. Jani Laaksonen (lk4) +1:18,8
5. Eetu Kainulainen (lk4) +1:32,0
Seniorit
1. Reijo Muhonen (lk7) 40:31,6
2. Mika Rantasalo (lk7) +45,8
3. Heikki Hosionaho (lk7) +1:10,6
4. Mika Korhonen (lk8) +1:14,4
5. Lasse Hirvijärvi (lk8) +1:38,1
Juniorit
1. Tomi Hämäläinen (lk11) 39:18,5
2. Otto Autio (lk9) +27,7
3. Antti Laakkio (lk9) +28,2
4. Joakim Löfvik (lk11) +31,7
5. Markus Lehtonen (lk11) +31,7
Neliveto Cup
1. Petr Borodin 35:46,9
2. Pekka Karjalainen +31,7
3. Jari Puntanen +1:02,2
4. Juha Koljonen +1:28,2
5. Teemu Vesala +1:36,5
V1600 Cup
1. Timo Rajala 43:33,3
2. Otto Järvinen +12,0
3. Lauri Ahoketo +26,1
4. Nuutti Korhonen +26,5
5. Niko Hilander +51,3
Nuorten Cup
1. Veikka Koskinen 43:22,5
2. Miko Suvanto +28,5
3. Vili Hyytiäinen +49,3
4. Miska Tuomisto +1:11,7
5. Aatu Nikusaari +2:02,9
F-Cup pistetilanne: 2/6 osakilpailua
Nuotti
1. Joonas Lindroos 27,5p
2. Eetu Kortelainen 20p
3. Juuso Jorvala 20p
4. Markus Hellström 17p
5. Kalle Asikainen 16p
Yleinen
1. Tomi Tikanmäki 24,5p
2. Aki Laakkio 20p
3. Eetu Kainulainen 19p
4. Niko Jousi 11p
5. Jani Laaksonen 9p
Seniorit
1. Reijo Muhonen 20p
2. Mika Korhonen 20p
3. Ari Sorsa 17,5p
4. Mika Rantasalo 17p
5. Heikki Hosionaho 17p
Juniorit
1. Tomi Hämäläinen 27,5p
2. Otto Autio 25,5p
3. Timo Viitanen 22p
4. Joakim Löfvik 17p
5. Tommi Lämsä 16,5p
Neliveto Cup
1. Pekka Karjalainen 20p
2. Teuvo Niskala 12p
3. Teemu Vesala 12p
4. Jooa Iivari 11p
5. Jari Puntanen 9p
V1600 Cup
1. Otto Järvinen 20,5p
2. Lauri Ahoketo 20p
3. Timo Rajala 16p
4. Nuutti Korhonen 16p
5. Lassi Lehtonen 13p
Nuorten Cup
1. Veikka Koskinen 22p
2. Miko Suvanto 18p
3. Miska Tuomisto 15p
4. Vili Hyytiäinen 15p
5. Aatu Nikusaari 12p
Tiimimestaruus
1. Nilsiän Sora Motorsport 17,5p
2. Luumäen UA 16p
3. AM Metsätyö 10p
4. Fast Orange 9p
5. Laukaan Energia 7p
F-Cup kalenteri 2024
27.1. JMK Ralli, Jämsä
2.3. XXI Kangasniemi Ralli, Kangasniemi
11.5. Imatraralli, Imatra
8.6. XLVII Rantaralli, Mynämäki
14.9. Viihdekeskus Hojo Hojo Ralli, Kuopio
12.10. RDT Ralli, Kerava
Yhteystiedot
Rallin lajipäällikkö
Henrik Frank
henrik.frank@autourheilu.fi
040 534 9977
Promoottori
Mika Heinonen
mika.heinonen@autourheilu.fi
045 7730 5990
Sarjavastaava & kaupalliset asiat
Lassi Liimatainen
lassi.liimatainen@autourheilu.fi
050 325 1120
Seuraa F-Cupia
www.f-cup.fi
Facebook
Instagram
Twitter
YouTube
Seuraa Kangasniemi Rallia
www.al-kangasniemi.com
Facebook
Twitter
Teksti: F-Cup / Viestintä
Kuva: Taneli Niinimäki / AKK
Viimeisimmät kommentit