Kauden kolmas F-Cup Rallisarjan osakilpailu ajettiin lauantaina 27.5. Mäntsälän ympäristössä, kun RallyBaron Mäntsälä Ralli kokosi sarjan kuljettajat sekä lukuisan joukon sarjan ulkopuolisia kuljettajia mukaan nautiskelemaan orastavan kesän ralliriennoista.
Mäntsälän Moottorikerhon järjestämä kilpailu ajettiin viimeksi kaksi vuotta sitten, silloin liikuttiin paljolti maskit naamalla, nyt saatiin iloisia hymyjä väläytellä vapaammin. Säätilassa oli kuitenkin paljon samaa, edelliskerrallakin saatiin kaikkea poutasäästä hetkellisiiin nopeisiin vesi- ja raekuuroihin. Pääasiassa kilpailu saatiin kuitenkin viedä läpi kuivassa kelissä ja etenkin, kun mukana oli kaksi erikoiskoetta asfaltilla, huokaisi moni siinä mielessä helpotuksesta.
Nuotti-kategoriassa tuttu voittaja
Nuotti-kategoriassa oli odotettavissa kovia taisteluita ja niitä myös saatiin. Kaikkiaan kahdeksan erikoiskokeen ja 69 erikoiskoekilometrin aikana saatiin tarvittavat erot kuitenkin tehtyä.
Isoimmassa kuutiotilavuusluokassa Joonas Lindroos avasi vahvimmin. Kolmen erikoiskokeen jälkeen eroa toisena olleeseen Mika Lemmettiin oli 9,3 sekuntia. Seuraavaksi siirryttiin asfaltille ja nyt oli Jarkko Ojalan vuoro näyttää vauhtiaan. Hän ajoi kahdet pohjat ja nelostila olikin nyt vaihtunut kakkossijaksi, Lindroosin säilyttäessä johtonsa kuuden sekunnin turvin.
Kolmelle viimeiselle erikoiskokeelle riitti vielä jännättävää, Lindroos napautti pohjat niistä ensimmäiselle, mutta sitten kirivaihteen löysi Markus Hellström ajaen pohjat kahdelle viimeiselle nostaen itsensä sijalle kolme. Lemmetti sai tällä kertaa sen kuuluisan kultaisen ananaksen ollen neljäs.
– Päivä meni hyvin, aamulla hieman arvelutti kun ei ollut kuin parikymmentä kilsaa testiä alla. Hyvin se lähti maittamaan ja tykkään kun oli kovavauhtiset polut, se passaa minulle hyvin. Rento päivä ja kaikki pelasi niin mukava oli ajella, tuumaili kategorian yleiskilpailun voittanut Lindroos maalissa.
Väliluokassa taistelu oli myös tiukkaa. Eetu Kortelainen oli alussa vahvin, mutta siirryttäessä asfaltille nousivat takaa ohi Janne Korhonen, Joni Korhonen sekä Peetu Patajoki. Kärkinelikko mahtui kaikkineen 5,2 sekunnin sisään, joten kilpailu ratkaistaisiin kolmella viimeisellä erikoiskokeella. Ensin tekniseen vikaan tippui Janne Korhonen ennen viimeistä erikoiskoetta. Muu kolmikko lähtisi viimeiselle kolmen sekunnin erolla toisiinsa. Tekniikka jätti matkalle myös Joni Korhosen ja Patajoki onnistui viimeisellä Kortelaista paremmin. Eroa lopulta 6,7 sekuntia. Kolmanneksi nousi lopulta Samuli Nevä, joka on pitkään tuskaillut erilaisten vastoinkäymisten kanssa.
Pienimmän luokan avasi kovimmin Antti Vilmilä, mutta vauhtia oli toisella erikoiskokeella jo vähän liikaakin ja auto pyöri nurin. Tässä kohtaa tahtipuikko siirtyi Tuukka Kauppiselle joka piti johdon maaliin asti. Kakkossijasta oli kovaa kamppailua Pasi Tiaisen ja Jarno Pentinpuron kesken.
Viimeiselle startattiin Tiaisen ollessa 0,9 sekuntia Pentinpuroa edellä, mutta Tiaisen harmiksi tekniikkavika päätti hienon taistelun. Kun vielä Kalle Markkanenkin keskeytti tekniikkaan viimeisellä, ei luokassa maaliin lopulta tullut kuin kärkikaksikko.
Yleisessä suurin pettymys jo ennen starttia, mutta lisää oli luvassa
Yleisen kategorian pistekärjessä Mäntsälää ennen oli järjestävän seuran Juha Högström. Karvasta kalkkia tarjoiltiin kuitenkin jo ennen lähtöä, kun auton moottori alkoi pitää pahaenteistä ääntä ja pyyhe oli heitettävä kehään vain hetki ennen starttia.
Pikkuluokassa saataisiin siis tälle vuodelle uusi voittaja. Paikallisväen katseet kääntyivät tässä kohtaa Kristian Kärpäseen, joka ajoi väliluokassa. Pitkään eivät kuitenkaan viisarit kellossa liikkuneet, kun taas tapahtui. Kärpänen kaatoi ajokkinsa rajusti ensimmäisen erikoiskokeen maalilipun jälkeen.
– Hiukan liikaa vauhtia ja sitten pomppasi vaihdekin päältä pois. Koitin kääntää peltoon, mutta epäonnistui. Täytyy vissiin alkaa mökkeillä useammin, että muistaisi mutkat paremmin, mökki on siinä saman järven äärellä jonne kaadettiin, matkaa varmaan 500 metriä, tuskin sitäkään, naureskeli Kärpänen kilpailua seuraavana päivänä.
Tässä kohtaa voitiin kenties sanoa, että yleensä kesäkisoissa erityisen vahvavireisen Jonni Ruottusen luultavimmin kovimmat uhkat olivat tässä kisassa pois pelistä yleiskilpailua ajatellen.
Ruottunen veikin Volvo 940:llään tällä kertaa yleiskilpailun suorastaan suvereenisti ennen Mika Ruohiota. Eroa kertyi 50,9 sekuntia, kolmanneksi kiirehti Eetu Kainulainen vain 4,5 sekunnin päähän Ruohiosta. Nelospaikan nappasi talvella avauskisan voittanut Matias Valkonen.
– Uusi vaihdelaatikko oli varmaan isoin tekijä nyt menestykseen. Se on muuttanut asioita niin paljon parempaan suuntaan, että tämä oli nyt tulos kun auto on nyt hyvä ajettava, tuumiskeli Ruottunen maalissa.
Päivän jännittävin taistelu oli taistelu kakkospaikasta Ruohion ja Kainulaisen kesken, kolmelle viimeiselle erikoiskokeelle lähdettiin 2,2 sekunnin erolla ja molemmat autokunnat miettivät viimeisessä huollossa kuumeisesti kuinka kovasti yhdestä yleiskilpailupisteestä halutaan kamppailla.
Junioreissa tuttu taistelupari jatkoi kahakointiaan
Junioreissa talven osakilpailut olivat olleet Veeti Koljosen ja Joakim Löfvikin sekuntikamppailua, molemmilla plakkarissa yksi voitto. Sama tilanne tuntui jatkuvan myös Mäntsälässä. Avauspätkällä parhaiten onnistui kotiyleisön edessä Aki Laakkio, sen jälkeen mentiin tutun kaksikon komennossa.
Pienimmän kuutiotilavuusluokan kärkinimenä alkukauden ollut Tommi Lämsän odotettiin saavan Mäntsälässä kovimman vastuksen paikallisilta. Yksi kova sellainen, Sami Laurila perui osallistumisen jo ennen kisaa, mutta vielä jäi Mäntsälän Moottorikerholla nimiä reserviin. Aki Laakkio oli Corolla GT:llä odotetun vahva ja otti voiton 36,7 sekunnin marginaalilla. Kakkospaikasta tuli Toyota Starletien taisto. Antti Laakkio haastoi Lämsää kakkospaikasta loppuun asti, mutta Lämsän loppurynnistys oli lopulta vahvempi 16,2 sekunnin erolla.
Väliluokassa ei tällä kertaa nähty osallistujia, joten sarjapisteitä napsittiin tällä kertaa pikkuluokan lisäksi vain isossa luokassa.
Veeti Koljonen ajoi ensin kolmet pohjat ennen Joakim Löfvikiä. Eroa asfaltille siirryttäessä oli kuitenkin vain 3,5 sekuntia. Löfvik nokitti asfaltilla ja siirtyi 0,8 sekunnin turvin johtoon ennen kolmea viimeistä erikoiskoetta. Koljonen onnistui paremmin heti tauon jälkeisellä erikoiskokeella ja siirtyi jälleen kärkeen 3,1 sekunnin turvin. Kahdella viimeisellä pätkällä oli taistelukirves tylsynyt ja Koljonen repi reilun eron 23,3 sekuntiin. Kolmanneksi ajoi Heikki Hosionaho reilun minuutin voitosta jääneenä.
– Aamulla vähän nukuttiin, kun käytännössä ihan nollatesteillä oltiin matkassa. Asfalttia hieman jännättiin, kun ei sitä ole koskaan ajettu ja vähän jäätiinkin. Loppulenkin onnistumisen takasi se, että vähän siistittiin ajamista, kertoi Koljosen kartanlukija Joona Laine taiston päätyttyä.
Senioreissa jännättiin loppuun asti
Senioreissa käytiin kahden kauppaa. Kymmenettä mestaruuttaan jahtaava Kari Kytölä ja hallitseva mestari Veli Kukkonen väänsivät voitosta aivan kilpailun loppuun asti. Vielä kaksi erikoiskoetta ennen maalia näytti, että Kukkonen on viemässä kamppailun, etumatkaa oli 26,4 sekuntia.
Ero oli päivän mittaan kuroutunut vain pienin askelin kerrallaan. Sitten multimestari-Kytölä löysi jostain jälleen ylimaallisen ajosykkeen ja kuroi toiseksi viimeisellä eron enää 3,9 sekuntiin. Kukkonen pisti tiukasti kampoihin, mutta Kytölä ajoi pohjat vielä viimeiselläkin ja vei voiton lopulta 6,5 sekunnin erolla. Kytölälle samalla isoimman luokan voitto, Kukkoselle väliluokan. Kolmanneksi senioreissa ajoi väliluokassa hyvän päivän ajanut Aimo Jaakkola ennen pikkuluokan voittajaa Antero Sakselinia. Senioreiden vitoseksi ja väliluokan kolmoseksi jätettiin Seppo Korhonen.
– Aamulla vähän harmitti että Hirvijärven Lasse jäi pois meitä kirittämästä. Sitten alku oli vähän vaisu ja näytti että Escort-miehille ei keretä, mutta sitten se kirivaihde lopulta kuitenkin löydettiin. Tämä on kaiken parasta, että on tiukkaa kisaa, hymyili tyytyväinen Kytölä maalissa
Nelikoissa yksinäistä, mestaruus varmistui ilman isoja juhlallisuuksia
Nelivedoissa Tomi ja Tero Rönnemaa saivat ajella jälleen itsekseen. KIA Rio N5 toimi luotettavasti maaliin asti ja sen myötä kaksikko varmisti Neliveto-Cupin voiton. Kauden viidestä osakilpailusta kolme on ajettu, eikä muita kuljettajia ole osallistunut. Kauden toiseksi viimeiseen osakilpailuun syksyllä osallistumalla ja sarjamaksun maksamalla olisi halukkailla siis mahdollisuus ottaa vielä mitalit, hopeaa ja pronssia olisi vielä tarjolla.
F-Cupin koostelähetykset esitetään tällä kaudella C More MAX -kanavalla viikko kilpailun jälkeen. RallyBaron Mäntsälä Rallin kooste on vuorossa lauantaina 3.6. klo 20.
F-Cupin kauden neljäs osakilpailu ja toiseksi viimeinen osakilpailu ajetaan kesätauon jälkeen 16.9. Naantalissa Rantarallin merkeissä.
Tulokset: RallyBaron Mäntsälä Ralli, Mäntsälä
Yleiskilpailun tulokset
Nuotti
1. Joonas Lindroos 32:55,0
2. Jarkko Ojala +14,7
3. Markus Hellström +17,0
Yleinen
1. Jonni Ruottunen 34:18,1
2. Mika Ruohio +50,9
3. Eetu Kainulainen +55,4
Seniorit
1. Kari kytölä 37:07,3
2. Veli Kukkonen +6,5
3. Aimo Jaakkola +1:02,3
Juniorit
1. Veeti Kojlonen 35:41,1
2. Joakim Löfvik +23,3
3. Aki Laakkio +38,2
Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 35:04,5
F-Cup pistetilanne: 3/5 osakilpailua
Nuotti
1. Mika Lemmetti 64p
2. Tuukka Kauppinen 63p
3. Markus Hellström 60p
Yleinen
1. Mika Ruohio 72p
2. Eetu Kainulainen 61p
3. Matias Valkonen 53p
Seniorit
1. Kari Kytölä 60p
2. Veli Kukkonen 55p
3. Aimo Jaakkola 30p
Juniorit
1. Veeti Koljonen 74p
2. Joakim Löfvik 70p
3. Tommi Lämsä 57p
Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 45p
Kaikki pisteet tulevat tänne »
SEURAA F-CUPIA
www.f-cup.fi
Facebook
Instagram
Twitter
YouTube
SEURAA MÄNTSÄLÄ RALLIA
www.mantsalaralli.fi
Facebook
Instagram
Teksti: F-Cup / Viestintä
Kuva: Marko Kyöstilä / AKK
Viimeisimmät kommentit