Mäntsälän Moottorikerho järjestää 27.toukokuuta F-Cup Rallisarjan osakilpailun, joka ajetaan nimellä Rallybaron Mäntsälä Ralli. Kuten edelliselläkin kerralla (vuonna 2021), on nytkin kyseessä sarjan kesäkauden avauskilpailu.
Pääyhteistyökumppanina mukana vauhdissa on Rallybaron Oy, yritys on erikoistunut rallikaluston sekä varaosien myyntiin ja vuokraukseen. Yrityksen varasto sijaitsee Tuusulassa, josta tilauksia saadaan kätevästi lähtemään ympäri maan. Nykytrendin mukaisesti nettikaupalla on kasvava roolinsa ja yrityksen kattava valikoima löytyykin kaikille kätevästi kauppa.rallybaron.fi -osoitteesta.
F-Cupin kauden kolmas osakilpailu Mäntsälässä siis avaa sarjan kesäkauden, yhteensä sarjassa kilpaillaan tänä vuonna viisi osakilpailua. Mäntsälässä ajetaan kaikkiaan kahdeksan erikoiskoetta joille mittaa kertyy hieman reilut 69 kilometriä ja tällä kertaa hieman totutusta poikkeavalla kaavalla. Mukana on nimittäin parin erikoiskokeen verran asfalttiakin, joka ei suomalaisessa rallissa ole kovinkaan yleistä. Kilpailun sorapätkät puolestaan muodostuvat kolmesta erillisestä sorapikiksetä jotka ajetaan kahdesti. Reitti on saatu pysymään mukavan kompaktina, kun kokonaisreitin mitta jää hieman alle 204 km:n.
Pääsiäsen aikana reittitiimi kiersi reitillä AKK:n turvatarkkailijan kanssa, jonka kanssa todettiin kesän lähestyvän hyvällä vauhdilla ja tiestönkin kuivuvan toivotusti. Varsinaiseen toimenkuvaan kuuluvia turvallisuusnäkökohtia tietenkin myös käytiin samalla läpi konkreettisesti reitillä. Erikoiskoejärjestäjien kanssa asiat on hyvällä mallilla ja erikoiskokeille vaadittavat pelastuskalustot on sovittuna. Kun kilpailuun on aikaa kuutisen viikkoa, kasvaa kilpailun järjestelyväen määrä kaiken aikaa, saavuttaen huippunsa kilpailupäivänä satojen vapaaehtoisten myötä.
Kun kilpailun järjestelyt yleensä vievät noin vuoden ja alkavat muutaman henkilön ydinryhmällä, joka hiljalleen kasvatetaan järjestelytoimikunnaksi, jolloin noin 10-15 henkilön porukka tekee pyyteetöntä työtä omilla vastuualueillaan. Iso osa järjestelylankojen käsissä pysymisestä on kuitenkin järjestelytoimikunnan puheenjohtajalla, joka edelliskerran tapaan on MäntsMK:n puheenjohtaja Juha Laaksonen. Mies on tällä kaudella ollut samaa seuraa edustavan Juha Högströmin kartanlukijana F-Cupissa ja kausi on alkanut hyvin. Toyota Corolla GT on laukannut mallikkaasti ja plakkarissa on Yleisen-kategorian pistejohto kesäkauteen siirryttäessä.
Toissa kaudella tilanne oli kesään siirryttäessä prikulleen sama, kesälle siirryttiin johtopaikalla ja Högström tarvitsi Mäntsälän kisaan tuuraajan vierelleen. Tällä kertaa toivotaan vahvasti että onni olisi paremmin myötä, nimittäin silloin Högströmiltä jäi tekniikan oikuteltua väliin niin Mäntsälän kotikisa, kuin seuraavana ajettu Laitilan osakilpailukin. Tällä kaudella kaikkiaan kolmanteen mestaruuteen olisivat jälleen mahdollisuudet hyvin elinvoimaisina.
Mäntsälän Moottorikerholta on tänä vuonna ollut sarjassa edustajia hyvin erityisesti ilman nuotteja ajettavissa luokissa. Yleisessä kategoriassa mukana ovat olleet Högström – Laaksonen kaksikon lisäksi Kristian Kärpänen – Teemu Ahde sekä Jani Laaksonen – Tero Keltti ja junioreissa Aki Laakkio, Sami Laurila, Antti Laakkio – Matias Toivanen, sekä Ville Andergård – Eveliina Andergård. Nimilistaa täydentävät Nuotti-kategoriassa karttureina istuneet Veikko Kanninen sekä Pekka Sivula.
Lisätietoja kilpailusta löytyy kotisivulta mantsalaralli.fi sekä kilpailun facebookista ja instagramista. F-Cup Rallisarjasta puolestaan lisätietoja löytyy osoitteesta f-cup.fi, facebookissa fcup.akk ja instagramissa fcup_akk.
Kuva: Ari Karhunen / AKK
Teksti: Jani Seppälä / Rallybaron Mäntsälä Rallin tiedotus
Viimeisimmät kommentit