Vetomies, tuo arvostettu ja haluttu titteli, jonka tavoittelusta on monille tullut yksi vuoden kohokohdista. Tavoite on haastava, ajetaanhan Vetomies Ralli MM-rallin ohessa, sangen vaativilla tiestöillä. Ajettavaa on kahdeksan erikoiskokeen verran, joille mittaa kertyy 131,28 kilometriä.
Kalustona kilpailussa käytetään ajokkeja joiden kansainvälinen luokitus on päättynyt, tai joille ei ole MM-rallin puolella luokkaa. Kilpailun alkupään ajokit ovat ns.vakioautoja, eli V1600-ajokkeja, joista nopein palkitaan maalissa. Sen jälkeen matkassa ovat 2WD Vetomies-tittelistä kilpailevat ja lopuksi 4WD Vetomies-kilpailijat. Menestyjille on esinepalkinnon lisäksi tiedossa rahapalkinto. Kilpailun nuotituksen käynnistyttyä keskiviikkona, oli listalla mukana kaikkiaan 78 kilpailijaparia.
Kilpailun voittajahistoriasta löytyy lukuisa joukko etenkin kotimaan rallipoluilta tuttuja menestyjiä, joista osa on menestynyt maailmallakin. Esimerkiksi vuonna 2015 nelivetoisten voittajaksi ajoi Teemu Asunmaa Subarulla, Jonne Halttusen kartturoidessa. Kaksivetoisten voittoon puolestaan ajoi silloin Mikko Kauppinen BMW:llä Matti Janhusen kanssa, kaksivetoisten kolmostilalla silloin nähtiin Honda Civicillä Esa Ruotsalainen ja Enni Mälkönen. Halttunen on sittemmin jo pitkään istunut MM-sarjassa Kalle Rovanperän vieressä ja Enni Mälkönen Sami Pajarin.
Mikko Kauppisen poika Tuukka puolestaan debytoi viime vuonna komeasti toiseksi Ford Fiesta R2:lla, tänä vuonna hänellä on edessä jälleen debyytti, nyt MM-rallin puolella WRC2-luokassa Skodalla, ikää nuorella nousevalla kuljettajalla on hieman alle 18 vuotta.
Vetomieheen osallistutaan monenlaisin tavoittein
Kaikki eivät suinkaan hae kilpailusta voittoa, tai podiumiakaan. Jo kilpailuun osallistuminen, tai reitin läpi suoriutuminen voivat olla toteutettavia unelmia. Yksi unelman toteuttaja on Cecilia ”Cessi” Ekroos, piakkoin 21-vuotias lohjalainen, joka on muutaman vuoden kilpaillut ahkerasti. Cessillä on kartanlukija Tommy Nyholmin kanssa Vetomies Rallissa kunnia startata reitille ensimmäisinä, numerolla 201. Haaveiden toteutumisessa on joskus hauskoja sattumiakin.
-Tämän kilpailun ajaminen on minulle ollut jo kauan unelma, varmasti jo lapsuudesta asti se juontuu kun on tuolla penkalla katsojana ollut. Ralli-idolini on Sami Pajari, hän aloitti uransa samanlaisella Opel Astralla kuin minäkin. Nyt hän ajaa Rally1 Toyotalla kotimaan MM-rallia ja hänen unelmansa toteutuu. Minun unelmani toteutuu Vetomiehessä, ja meilläkin kalusto vaihtui juuri Toyotaksi, tämä tulee olemaan ensimmäinen rallini Toyota Auriksella. Kisasta saadaankin nyt hyvin kilometrejä, ihan valtavasti en uudella ajokilla ole ennättänyt vielä ajaa, mutta on se selkeästi vanhaa ajokkia nopeampi ja tuntuu sikäli askeleelta eteenpäin ralliurallani, kertoo Cessi.
Lähtökohtaisesti kärkipään sijoja taasen lähtee tavoittelemaan numerolla 261, Keski-Karjalan UA:ta edustava Joni Korhonen yhdessä kokeneen Ari-Pekka Hautasen kanssa. Toissa vuonna kaksikon matka päättyi ulosajoon Päijälässä, joka oli silloin vasta kisan toinen erikoiskoe. Korhosen vauhti Honda Civicillä oli parina viime vuotena F-Cupissa säväyttävää, tällä kaudella mies on ajanut Ralli SM:ää SM3-luokassa Peugeotilla ja viimeisistä kolmesta kisasta tuloksena on yksi voitto ja kaksi kakkostilaa.
– Vihdoinkin kaikki on alkanut kulkea. Ja nyt kun kulkee, oli oikea aika pistää Civic kisakuntoon. Auto käytiin läpi jokaiselta kantilta moottorista vaihdelaatikkoon. Valmistautuminen on tehty niin hyvin kuin mahdollista
Kävimme testaamassa Ylistarossa noin 50 EK-kilometriä ja kartturi Hautasen Pekkakin totesi, että pelottavan hyvin sujuivat testit.
– Pekka totesi, että joka kerta mennään lujempaa ja lujempaa, ehkä on syytä lopettaa. Auton uusi vaihdelaatikko on todella hyvä. Lopussa pieni öljyvuoto kiusasi, mutta ei aiheuttanut isompaa murhetta. Kiitos kilpakumppani Pajuojan Wallelle ja tiimille ohjaustehostimen korjauksesta, kiittelee Korhonen.
Vetomies-rallin reitistä Korhosellakin on selkeä näkemys, SM3-luokan kärkimiesten erilaiset osallisuudet Jyväskylän kilpailussa saavat miehen hieman naurahtamaan.
-Reitti on vaativa. Uskon, että saamme Pekan kanssa hyvät nuotit ja pääsemme ottamaan Päijälän haasteen uusiksi. Mahtava lähteä kisailemaan.
Meillä SM3-luokan kärjellä on kovin erilaiset lähestymiset Jyväskylään. Leevi (Lassila) ja Tuukka (Kauppinen) ajavat nelivetoisilla MM-rallin ja minä sitten taistelen Vetomies-tittelistä, juttelee joensuulainen, Länsirannikkon Rallissa ensimmäisen SM3-luokan voiton napannut ”Idän Pikajunan”, eli Vesa Hirvosen siskon poika. Vesa Hirvonenhan taasen muistetaan takavuosilta Vetomiehen kestomenestyjänä ja voittajana.
Ketkä ovat suosikkeja?
Vetomiehen osallistujalistaa tutkailtaessa V1600-autoilla kilpaillaan numeroilla 201-213. Mukana on myös viime vuoden nopein ”vakioautoilija” Ville Vatanen (213), joka pääsee tarkkailemaan edellä menevien vauhtia. Viime vuonna tosin Vatasen ja kartanlukija Hannu Lammisen vauhti oli Toyota Auriksella niin kovaa, että taakse jäi melkoinen liuta viritettyjäkin autoja. Vatanen on jo varmistanut vuoden SM4-luokan mestaruuden ja samalla kertaa tuli uusittua Nuorten Suomenmestaruus, joista edellinen oli vuodelta 2022.
2WD Vetomiehen numerot ovat 214-266 välillä, yksi suosituimmista ja seuratuimmista autokunnista on Matti Friman – Petri Seppänen (220). Kaksikon sinnikkyys, näyttävät suoritukset ja nappisilmä-Lada ovat penkalla jo muodostuneet käsitteeksi, voittokamppailuun asti Ladalla ei kuitenkaan ehditä.
Kilpailun voittajaksi suurin suosikki on tänäkin vuonna Joonas Lindroos – Jouni Lampinen (266) BMW M3:llaan, oletusarvoisesti lähimmät haastajat on asetettu juuri edelle, kuin saaliiksi mestarille. Markus Hellström, Nico Valkonen, Juho Koski-Lammi, kovia nimiä kaikki. Kilpailun rankka luonne kuitenkin mahdollistaa menestymisen myös suosikkilistan ulkopuolelta, viime vuonnakin useampi autokunta aivan kärkisijoilta oli kilpailun loppuvaiheessa tekniikan kanssa isoissa ongelmissa.
4WD Vetomiehen numerot ovat 267-283 välillä. Viime vuoden voittajapari Mikko Lehti – Tero Hanninen (269) starttaavat luokkansa toisena, heidän komeasti parkuvan Opel Corsan jälkeen matkaan lähtee aina nopeat, Veli-Matti Saarelainen – Marko Tikkanen (270) Subaru Imprezalla, mutta kuka sitten starttaa nelikkojen ekana? Vastaus on, viime vuoden SM5-luokan mestaripari, Ville Hautamäki – Toni Raiski (267) Mitsubishi Lancer Evo9:llä. Ralli SM:stä ”eläkkeelle” jäänyt kuljettaja teki jo kesän alussa Seinäjoella paluuta ja nyt ollaan jälleen kisaamassa.
Perjantai 2.8.
- 9:15 Lähtö, Killeri
- 10:25 EK2 Laukaa
- 11:35 EK3 Saarikas
- 13:05 EK4 Myhinpää
- 14:35 EK5 Ruuhimäki
- 17:00 EK10 Harju
Lauantai 3.8.
- 9:19 Kilpailun 2. päivä starttaa Killeriltä
- 11:11 EK11 Västilä
- 12:15 EK12 Päijälä
- 13:27 EK13 Ouninpohja
- 15:12 Maali, Satamapuisto Jyväskylä
- 16:00 Palkintojenjako, Satamapuisto Jyväskylä
Kuusi autokuntaa on perunut osallistumisen sen jälkeen kun lähtöluettelo on laadittu. Alla oleva listaus on KE 31.7. josta ylimääräiset nimet on poistettu.
https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/CompetitionEnrollListPlain.aspx?id=17407&state=1
Teksti: Secto Rally Finland / Viestintä
Kuva: Taneli Niinimäki / AKK
Viimeisimmät kommentit