Secto Rally Finlandin yhteydessä ajettu Vetomies-ralli osoitti vaativuutensa tänäkin vuonna. Kilpailun formaatti oli tänä vuonna varsin moninainen, kun tarjolla oli kilpailun pituuden suhteen kaksi vaihtoehtoa niin kaksivetoisille kuin nelivetoisillekin.
PitkäVetomies käsitti perjantain ja lauantain aikana yhdeksän erikoiskoetta, Vetomies taasen ajettiin vain lauantaina jolloin ohjelmassa oli neljä erikoiskoetta. Perjantain osalta Myhinpään erikoiskoe jäi lopulta ajamatta MM-rallin puolella tapahtuneen ulosajon seurauksena.
Osallistujamäärältään suurin luokka oli PitkäVetomiehen 2WD-luokka. Suurimpana ennakkosuosikkina matkaan starttasi kaksi voittoa aiemmin kisasta omannut Joonas Lindroos BMW M3:lla kartanlukijansa Jouni Lampisen kanssa. Vakuuttavan kova olikin kaksikon avaus heti Laukaassa, pohja-aika syntyi peräti 6,2 sekunnin erolla Mika Lemmettiin.
Vielä rajumpaa menoa nähtiin seuraavaksi ajetulla Lankamaan erikoiskokeella, toiset pohjat taululle 8,2 sekunnin erolla Juho Koski-Lammiin nähden ja johtomarginaali Koski-Lammiin oli nyt 20,2 sekuntia. Voittotaistelu oli tässä kohtaa jo kontrolloitavissa, mutta muista sijoista käytiin kiivasta taistelua.
Lauantain avauksena ajetun Västilän ek:n jälkeen kakkossijasta kamppailivat Juho Koski-Lammi, Markus Hellström, sekä Mika Lemmetti. Tässä kohtaa kolmikko oli 4,4 sekunnin sisällä toisistaan. Kamppailu jatkui kiivaana myös Päijälässä, mutta Koski-Lammin leiristä kuului huolestuttavia uutisia. Autossa oli useampi ongelma päällä, mutta suurimpana niistä se että isoimmat vaihteet eivät olleet käytettävissä. Päijälän jälkeisessä huollossa tehtiin päätös jättää kisa kesken kakkossijalta.
Aamun avauspätkälle pohjat ajaneen isoveli Heikin autosta oli moottori rikkoontunut, joten huoltojoukkojen kanssa pohtiessa todettiin riski toiseen moottoririkkoon olisi pienillä vaihteilla huudattaessa liian iso ja Koski-Lammit näin molemmat keskeyttäneiden listalla.
Toiseksi viimeisenä ajetun Rapsulan erikoiskokeen jälkeisessä huollossa Lindroosin auton ympärillä painittiin jarrujen kimpussa, Lemmetti oli jäänyt 42,2 sekuntia, josta puolestaan Hellström 4,9 sekuntia enemmän. Sitten saatiin taas tuta kilpailun haastavuudesta, Hellström keskeytti voimansiirtovikaan ja Lemmetti raahautui rikkoontuneen kardaanin kanssa erikoiskokeen maaliin jonka vuoksi sijoitus valahti neljänneksi.
Lopulta Lemmetti ei lähtenyt viimeiselle siirtymälle enää autoa rikkomaan enempää. Toiseksi nousi lopputuloksiin (+1:38,7) vasta 16-vuotias Tuukka Kauppinen, jota kartturoi tällä kertaa Tuomas Töyry, ajokkina heillä Ford Fiesta R2. Kuljettajan iän osalta tehtiin Vetomies-historiaa podiumilla. Kolmanneksi ajoi Nico Valkonen – Juho-Erik Järvinen kaksikko, jotka ajoivat kakkoskorisella VW Golf GTI:llä, eroa Kauppiseen 12,4 sekuntia.
-Tämä on aina sopinut meille, neljäs startti ja kolmas voitto, kerran keskeytetty johdosta tekniikkaan. Kova kaksipäiväinen kisa ja omat ongelmansa meilläkin mahtui kisaan ja jo siihen valmistautumisessakin, kun moottorin kanssa oli probleemia. Hieno tapahtuma vuodesta toiseen ja nyt kaksipäiväisenä etenkin vaativa, tuumaili Lindroos.
PitkäNelivetomies käynnistyi perjantaina Konsta Saarinen – Joni Mäkelä kaksikon johdolla, Mitsubishi Lancer EVO 9 lensi pohja-aikaan kaikilla perjantain pätkillä. Yhtä vahvaa suoritusta kakkossijoille teki Mikko Lehti – Tero Hanninen Opel Corsallaan. Perjantain päättäneen Harjun jälkeen kaksikon ero oli 20,9 sekuntia, kolmantena olleet Mats Rinne – Kim Niemelä olivat jäänyt Mitsubishi Miragellaan kärkipaikasta 47,6 sekuntia.
Lauantain avaus Västilässä oli Saariselle kisan pätkistä lähimpänä kotia ja pohja-aika syntyi peräti 17,1 sekunnin erolla Lehteen. Päijälä koitui kuitenkin kohtaloksi, sisämutkassa vaaninut kivi väänsi raidetangon ja auto ajautui pois tieltä keskeytyksen arvoisesti. Aamupäivän aikana Rinne oli pudonnut kärkikolmikosta, Matti Latvala – Toni Raiski Subaru Impreza WRX Sti:llä ja Tomi Rönnemaa – Tero Rönnemaa KIA Rio N5.lla nousivat ohi tuloksissa. Sijoitukset pysyivät kisan loppuun stabiillina, Lehden autokunta korotti viime vuotisen kakkossijansa voittoon 51,3 sekunnin marginaalilla Latvalaan, josta taasen Rönnemaa jäi 26,3 sekuntia.
-Vähän kuin työvoitto, alkuvuosi on odoteltu osia ja aika kylmiltään lähdettiin. Loppua kohden päästiin ainakin lähes omalle tasolle. Reitti oli tänä vuonna haastavin meidän numeroille mitä minä muistan, kiviä oli riittävästi ainakin esissä, meilläkin päätöspäivänä meni pari rengasta, kertoi Lehti maalissa.
PitkäVetomiehessä ajettiin myös V1600-autoilla, joista nopeimpana maalissa palkittiin Toyota Auriksella ajanut kaksikko Ville Vatanen – Hannu Lamminen. Toiseksi ajaneet Raoul Dahlqvist – Matias Peippo jäivät Ford Fiestallaan 14 sekuntia.
-Kilpailu oli tosi hieno ja tiet makeita syöttää tulemaan. Paljon yleisöä ja kannustusta ennätti joissain paikoin havaita. Tästä on hyvä jatkaa viikon päästä Lahden SM:ssä, tarinoi Vatanen.
Yksipäiväisen Vetomies-rallin kärkeen ajoi avauspätkällä Kimmo Väisänen Honda Integrallaan ennen Tuomo Laitilaa, joka ajoi BMW 325i:llä. Väisänen keskeytti kuitenkin moottorivaurioon ja Laitila tukivarsivaivaan. Västilässä vasta seitsemänneksi jäänyt Juho Muurainen – Mikko Muurainen syttyi Honda Civic Type R:llään huimaan vireeseen Päijälässä ja nousi 24,3 sekunnin pohja-ajallaan suoraan kärkeen. Toisena tässä kohtaa oli Pauli Sinkkonen – Katri Sinkkonen BMW M3:lla, ennen Aki Ala-Varvi – Pasi Ala-Varvi kaksikkoa, jotka myös ajoivat M3:lla. Sijoitukset pysyivät maaliin asti kuin sinetöityinä ja Muuraiset ajoivat voittoon 6,2 sekunnin erolla ennen Sinkkosia, joista taas Ala-Varvit jäivät lopulta 22,8 sekuntia.
-Kilpailu oli hieno. Meillä oli vuoden ajotauko, viimeksi ajettiin vuosi sitten täällä. Aamulla oltiin hieman ruosteessa sen myötä. Päijälä jäi reitiltä mieleen erityisesti ja täytyy antaa kartturille kiitokset ensimmäisestä nuottikisastaan ja huollolle tietenkin, auto kesti hienosti, kiitteli Juho Muurainen.
Nelivetomiehessä yksipäiväisen kisan voittoon tällä kertaa ajoivat Pekka Karjalainen – Aki Maaranen Subaru Impreza 555:lla.
-Tässä luokassa oli nyt vähän osallistujamäärä pieni, mutta se auttoi sitä että nyt ollaan tässä podiumilla vihdoin neljännellä yrittämällä. Työkiireiden vuoksi ei ollut nyt mahdollisuutta pitkään kilpailuun. Melkoista Safari-rallia oli paikoittain ja aivan ikimuistoinen reissu tästäkin kuitenkin saatiin, naureskeli Karjalainen.
Teksti: Vetomies -viestintä
Kuvat: Marko Kyöstilä / AKK
Viimeisimmät kommentit